מאמר משכני עליון
חלק ו' – המזבח
"משכני עליון"
חלק ו' – המזבח
גובה המזבח
וְכָאן נִמְצָא הַמִּזְבֵּחַ כְּמוֹ שֶׁאָמָרְתִּי. וְעַתָּה אֲפָרֵשׁ לְךָ מִדּוֹתָיו בְּסוֹדוֹת עֲמֻקִּים (99) מְאֹד, כִּי הֲלֹא בּוֹ נִמְצָא מָקוֹם לְכָל מִי שֶׁצָּרִיךְ לַעֲלוֹת בּוֹ. וְשִׁעוּר גָּבְהוֹ עֶשֶׂר אַמּוֹת. וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, כִּי ג' מַדְרֵגוֹת נִמְצְאוּ בַּמִּזְבֵּחַ הַזֶּה: הַמַּדְרֵגָה הָרִאשׁוֹנָה לְמַעְלָה גּוֹבְהָהּ ד' אַמּוֹת, וְהַשֵּׁנִית כְּמוֹ כֵן ד', וְהַשְּׁלִישִׁית ב' (100). וְסוֹד הָעִנְיָן הוּא, כִּי כָּאן נִמְצָא מָקוֹם לְכָל הֵיכְלוֹת הַבְּרִיאָה לְפִי עֲלִיָּתָם כָּרָאוּי. וְנִמְצְאוּ ד' אַמּוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת כְּנֶגֶד כח"ב שֶׁבְּהֵיכַל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, וְרָצוֹן (101) – הָעוֹלֶה עַל כָּל הָאֲחֵרִים. וְד' אֲחֵרִים הֵם חו"ג נו"ה. וּב' הָאֲחֵרִים הֵם יְסוֹד וּמַלְכוּת, הַמִּתְחַבְּרִים בְּהֵיכַל לִבְנַת הַסַּפִּיר.
[פ"ב מ"ד. אות כה]
מדות האורך ורוחב של המזבח
וְעַתָּה אֲפָרֵשׁ לְךָ סֵדֶר הִתְפַּשְּׁטוּת מִדּוֹתָיו לְאָרְכּוֹ וּלְרָחְבּוֹ. דַּע, כִּי ל"ב נְתִיבוֹת נִמְצְאוּ לַחָכְמָה מִלְמַעְלָה, וְהֵם כְּלָלוּת הַכֹּל, יו"ד סְפִירוֹת וְכ"ב אוֹתִיּוֹת, מִלְמַעְלָה לְמָטָּה. וּכְנֶגֶד זֶה חָכְמָה תַּחְתּוֹנָה – שְׁכִינָה, נִקְרֵאת כָּבוֹד(102) כִּי כּוֹלֶלֶת גַּם הִיא כַּחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה ל"ב, אַךְ מִלְּמַטָּה לְמָעְלָה. וּמִן הַשְּׁכִינָה יֵרְדוּ ד' מְאוֹרוֹת בַּבְּרִיאָה, וְהֵם נִקְרָאִים כָּבוֹד. וְכַאֲשֶׁר הִגִּיעוּ הַמְּאוֹרוֹת הָאֵלֶּה לְסוֹף מַדְרֵגוֹתֵיהֶם(103), שָׁם נִכְלְלוּ כָּל הַל"ב, וְנִרְאוּ כֻלָּם בְּמָקוֹם אֶחָד, כְּמוֹ שֶׁאֲפָרֵשׁ.
מקום המערכה
[עמוד קפ"ג] וּבְרֶדֶת ד' מְאוֹרוֹת אֵלּוּ, כְּנֶגְדָּם נַעֲשֶׂה בְּזֶה הַמִּזְבֵּחַ מָקוֹם אֶחָד, וְהָיָה זֶה הַמָּקוֹם בָּרִאשׁוֹנָה כ"ד עַל כ"ד. וְהֵם כ"ד צֵרוּפֵי אדנ"י. וּכְנֶגֶד זֶה נִמְצְאוּ כ"ד מִשְׁמָרוֹת לָעֲבוֹדָה, וּמִתְחַבְּרִים הָעֲנָפִים בַּשָּׁרָשִׁים(104).
מקום הילוך רגלי הכהנים
וּבְהִתְחַבֵּר עִמָּהּ הַתִּפְאֶרֶת וְהַיְסוֹד שֶׁהֵם ב' ווי"ן, נִתּ(א)וֹסַף בָּהּ אַמָּה עַל אַמָּה, וְנַעֲשֶׂה הַמָּקוֹם כ"ו, כְּמוֹ הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ יקו"ק ב"ה. וּמָקוֹם זֶה נִקְרָא "מְקוֹם הִלּוּךְ רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים", וְהָרִאשׁוֹן נִקְרָא "מְקוֹם הַמַּעֲרָכָה".
מקום הקרנות
אַחַר כָּךְ מִתְחַבְּרִים עִמָּהּ גַּם הַנֶּצַח וְהוֹד, וְהֵם שְׁנֵי קַרְנַיִם הַחֲזָקִים שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם: "וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו" וגו', וְאָז נַעֲשֶׂה הַמָּקוֹם בַּת כ"ח. וְהָעִנְיָן, כִּי הִיא נִקְרֵאת "בַּת שֶׁבַע", וּבִהְיוֹתָהּ עוֹמֶדֶת לְנֶגֶד הַד' (105) – תִּפְאֶרֶת נֶצַח הוֹד יְסוֹד, נִרְאוּ בָהּ כ"ח אֵלֶּה, וְהֵם כ"ח מַחֲנוֹת שְׁכִינָה. וּבִהְיוֹתָהּ מְתֻקֶּנֶת נֶגֶד אֵלֶּה הַד', אָז יֵרְדוּ מִמֶּנּוּ הַד' אוֹרוֹת אֶל הַבְּרִיאָה (106); עַל כֵּן הָיוּ כָּאן הַקְּרָנוֹת אַרְבַּע, וְהֵם אַרְבַּע אוֹתִיּוֹת אדנ"י. וְצָרִיךְ שֶׁתֵּדַע, כִּי יֵשׁ אַמָּה בַּת שִׁשָּׁה טְפָחִים וְאַמָּה בַּת ה'; וְאַמָּה בַּת ו' הִיא מִן הַזָּכָר וְאַמָּה בַּת ה' הִיא מִן הַנְּקֵבָה. וְנִמְצָא הַכָּבוֹד הַזֶּה סוֹד הַה"א שֶׁבַּשֵּׁם, עַל כֵּן אַמּוֹת הַקְּרָנוֹת בַּת ה' טְפָחִים.
מקום הסובב
וְעַתָּה יֵרֵד הָאוֹר ד' מַדְרֵגוֹת, כִּי כֵן הֵם מְחֻבָּרִים כְּאֶחָד. וְאַחַר כָּךְ חָזְרָה הַה"א, וְנִתְגַּבְּרָה בְכוֹחָהּ וְנִתְפַּשְּׁטָה יוֹתֵר מִבָּרִאשׁוֹנָה, וּבָלְטוּ לַחוּץ ב' אַמּוֹת אֲחֵרוֹת, אַמָּה מִזֶּה וְאַמָּה מִזֶּה, ה' טְפָחִים לָאַמָּה. וְאוֹמַר לְךָ מֵהֵיכָן בָּאוּ שְׁתֵּי אַמּוֹת הָאֵלֶּה. כִּי מֵהֵיכַל הָרָצוֹן הֵם נִמְשָׁכִים לְכָל הֵיכָל וְהֵיכָל מִמַּה שֶּׁנִּמְצָא בְּהֵיכַל הָרָצוֹן הַזֶּה כְּנֶגְדּוֹ, וְנִמְצָא הַמָּקוֹם הַהוּא… [ל' עַל ל'].
מקום היסוד
וְאַחַר ד' מַדְרֵגוֹת נִתְפַּשַּׁט הַכָּבוֹד עוֹד. וּבְהַגִּיעוֹ לְמַטָּה אֶל הַמָּקוֹם הָאַחֲרוֹן שֶׁבְּמַדְרֵגוֹתָיו, שָׁם הֵאִיר בְּכָל תָּקְפּוֹ וּגְדֻלָּתוֹ ל"ב אוֹרוֹת גְּדוֹלִים כְּמִנְיַן כבו"ד, וְהָיָה שָׁם ל"ב עַל ל"ב.
מקום עמידת המזבח והכבש
[עמוד קפ"ד] וְהִנֵּה מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה אֲשֶׁר יִהְיֶה לֶעָתִיד, מְכֻוָּן כְּנֶגֶד הֵיכָל וּכְתָלָיו, כִּי כֵן כָּתוּב (מ, מז): "וְהַמִּזְבֵּחַ לִפְנֵי הַבָּיִת". וְהַכֶּבֶשׁ שֶׁלּוֹ לַדָּרוֹם, וְאוֹמַר לְךָ מַהוּ הַכֶּבֶשׁ הַזֶּה. כִּי הַמִּזְבֵּחַ מִן הַמַּלְכוּת הוּא, וְהַכֶּבֶשׁ שֶׁאֶצְלוֹ מִן הַיְסוֹד, וְהוּא לַדָּרוֹם לְתַקֵּן הַמִּזְבֵּחַ עַצְמוֹ בְּסוֹד הַיָּמִין. וְעַל כִּי הַכֶּבֶשׁ הַזֶּה לַדָּרוֹם, נִמְצָא שֶׁהַמִּזְבֵּחַ נִמְשָׁךְ אַחַר הַדָּרוֹם, וְהוּא הַסּוֹד: "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים", כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשְׁתִּי לְמָעְלָה (107). כִּי לֹא הָיָה הַמִּזְבֵּחַ כָּךְ – לְבַעֲבוּר יִהְיֶה בָּאֶמְצַע; אֶלָּא כִּי מִן הַדָּרוֹם הוּא מַתְחִיל, וּמִפְּנֵי מִדּוֹתָיו הִגִּיעַ עַד סוֹף הַכֹּתֶל אֲשֶׁר לַהֵיכָל לַצָּפוֹן. וְנִמְצָא מִדּוֹת לַכֶּבֶשׁ כְּמִדַּת הַמִּזְבֵּחַ מַמָּשׁ, כִּי זֶה כָזֶה לֹא פָחוֹת וְלֹא יוֹתֵר. וּשְׁנַיִם אֲחֵרִים קְטַנִּים נִמְשָׁכִים מִמֶּנּוּ אֶל הַסּוֹבֵב וְהַיְסוֹד, שֶׁהֵם שְׁתֵּי הַמַּדְרֵגוֹת הַתַּחְתּוֹנוֹת.
[פ"ב מ"ה. אות כו]
מעלה והדוכן עליה, מבדיל בין עזרת ישראל לעזרת כהנים
בֶּחָצֵר הַזֶּה נִמְצָא עוֹד לִמְקוֹם הַלְוִיִּים מַעֲלָה אַחַת – וּבָהּ שָׁלֹשׁ מַעֲלוֹת אֲחֵרוֹת עוֹלוֹת אֶל מְקוֹם הַכֹּהֲנִים. וְהוּא, כִּי מְקוֹם הַלְוִיִּים עוֹלֶה מִמְּקוֹם יִשְׂרָאֵל מַדְרֵגָה אַחַת, וְאַחַר כָּךְ מִתְחַבְּרוֹת הַמַּדְרֵגוֹת וְהֵם ג', וְכֻלָּם נִכְלָלוֹת בִּמְקוֹם הַכֹּהֲנִים לָעֲבוֹדָה. וְלֹא הָיוּ הַמַּעֲלוֹת שְׁנַיִם עַד מְקוֹם הַכֹּהֲנִים (108), כִּי אֵין הַמָּקוֹם הַהוּא פְּרָטִי לַכֹּהֲנִים, רַק מְקוֹם כְּלָלוּת לְכָל הַמַּדְרֵגוֹת כְּאֶחָד – בַּחֶסֶד עַצְמוֹ, וְהָבֵן הֵיטֵב.
[פ"ב מ"א. אות כא]
עזרת נשים
וְעַתָּה אָבוֹא לְפָרֵשׁ עִנְיְנֵי הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה. וְהוּא מְקוֹם קַבָּלַת הַחַיּוּת – מַלְאֲכֵי הַיְצִירָה. וּמִן הַפְּנִימִית עַד כֹּתֶל הַחִיצוֹנָה נִמְצָא מֵאָה אַמָּה לְכָל רוּחַ, וְשִׁעוּר הַמֵּאָה כְּבָר יָדָעְתָּ (109).
[פ"ה מ"ג. אות ט]
עזרת נשים סובבת אחורי בית הכפורת
וְהֶחָצֵר הַזֶּה סוֹבֵב אֶת כָּל הַבִּנְיָן גַּם לַאֲחוֹרָיו. עַד שֶׁנִּמְצָא מֵאֲחוֹרֵי הַבִּנְיָן אֶל כֹּתֶל הֶחָצֵר י"א אַמָּה, כְּנֶגֶד הַוי"ו וְהַה"א שֶׁבִּפְנִים. וְתֵדַע שֶׁלֹּא סָבְבָה כָךְ הֶחָצֵר הַזֶּה אֶת הַבִּנְיָן בַּבַּיִת הָרִאשׁוֹן. וְלָמָּה כָךְ? אֶלָּא [עמוד קפ"ה] מִפְּנֵי שֶׁלַּאֲחוֹרֵי הַמִּקְדָּשׁ נִמְצָא מָקוֹם לְמַטָּה לְמַטָּה אֶל מַלְאֲכֵי הַקֶּצֶף וְהַטּוּמְאָה, וְלָכֵן לֹא סָבְבָה שָׁם הֶחָצֵר, שֶׁלֹּא לָתֵת לָהֶם חֵלֶק כְּלָל. אֲבָל לֶעָתִיד לָבֹא יִטְהַר הָעוֹלָם וְהָאֱלִילִים כָּלִיל יַחֲלֹף, וּמַה שֶּׁיִּשָּׁאֵר בְּטָהֳרָה יִשָּׁאֵר. וְזֶה הָעִנְיָן נִתְבָּאֵר בַּפָּסוּק: "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה" וגו', וְעַל כֵּן תִּסּוֹב הֶחָצֵר לְכָל הַצְּדָדִין (110) כִּי אֵין מוֹנֵעַ.
[פ"ה, מ"ג. אות מט]
מקום אולם עזרת נשים
ג' שְׁעָרִים נִמְצְאוּ לֶחָצֵר הַזֶּה, מִשְׁפָּטָם כְּמִשְׁפַּט שַׁעֲרֵי הַפְּנִימִית. רַק שֶׁהָאוּלָם שֶׁהוּא בַפְּנִימִית לַחוּץ, הוּא כָּאן בִּפְנִים. כִּי הָאוּלָם הַזֶּה הוּא הַלֶּחֶם (111) הַקָּדוֹשׁ הַנִּתָּן לְכָל יִשְׂרָאֵל וְיוֹצֵא דֶּרֶךְ הַשְּׁעָרִים חוּצָה. אַךְ הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה נִמְצָא בָהּ כֹּחַ לַעֲמֹד בָּאוֹר הַגָּדוֹל הַמִּתְפַּשֵּׁט מִמֶּנּוּ בַּמָּקוֹם שֶׁהוּא שָׁם, עַל כֵּן הָיוּ אוּלַמֵּי הַפְּנִימִיִּים חוּצָה. אַךְ הַר הַבַּיִת אֵין בּוֹ כֹחַ לַעֲמֹד בּוֹ, עַל כֵּן הָיוּ הָאוּלַמּוֹת פְּנִימָה. וְנִמְצָא, שֶׁבְּחוֹמַת הָאוּלָם שֶׁבִּפְנִים יָצְאוּ כָּתְלֵי חֲצַר הַשַּׁעַר חוּצָה. רַק שֶׁכֹּתֶל הָאוּלָם בְּאוֹר הַוי"ו נִבְנָה, וְכֹתֶל הַחֶדֶר בְּאוֹר הַה"א; עַל כֵּן אַמָּה אַחַת כָּנַס בָּרִאשׁוֹנָה וְאַחַר יָצָא, וְהוֹצִיא כְנֶגְדּוֹ כֹּתֶל הַחֶדֶר. וְעַל כֵּן דִּקְדֵּק הַנָּבִיא (מ, יב): "וּגְבוּל לִפְנֵי הַתָּאוֹת אַמָּה אֶחָת" (112) וְלֹא תְּלָאָם בַּפֶּתַח רַק בָּאוּלָם. וְאַתָּה רְאֵה וְהָבֵן, כִּי לֹא הִגִּיעַ הַלֶּחֶם הוּא הָאוּלָם, רַק ג' מַדְרֵגוֹת הַהֵיכָל, וּשְׁתֵּי חֲצֵרוֹת (113) כִּי… הֵם. אַךְ הַר הַבַּיִת שֶׁהוּא לַעֲשִׂיָּה, לֹא הָיָה שָׁם וְלֹא נִרְאָה. כִּי הַלֶּחֶם הַזֶּה הוּא לֶחֶם מִן הַשָּׁמַיִם, וּמִמֶּנּוּ נִזּוֹנִים הַמַּלְאָכִים, וְגַם יִשְׂרָאֵל נִזּוֹנוּ מִמֶּנּוּ בַּמִּדְבָּר. אֲבָל לֶחֶם הָעֲשִׂיָּה הוּא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ, וְהוּא תַּחְתּוֹן מִזֶּה מְאֹד, שֶׁיּוֹצֵא אַחַר כַּמָּה שִׁנּוּיִים וְתַהְפּוּכוֹת דְּבָרִים. עַל כֵּן אֵלּוּ הָאוּלַמּוֹת לֹא הִגִּיעוּ רַק עַד הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה פְּנִימָה.
[פ"א מ"ד. אות ח]
גזוזטרא המקיף את החצר
בֶּחָצֵר הַזֶּה נִרְאֵית רִצְפָה גְּדוֹלָה מְאֹד. תְּחִלָּתָהּ מִגֹּבַהּ הַשְּׁעָרִים, וְסוֹבֶבֶת הֶחָצֵר סָבִיב, וּבָהּ נִרְאוּ ל' לְשָׁכוֹת. וּכְבָר יָדַעְתָּ כִּי כָּל קַרְקַע מִן הַמַּלְכוּת הוּא. וּבְאֵלֶּה הַלְּשָׁכוֹת יָבוֹא הַשֶּׁפַע רִאשׁוֹנָה, וּמֵהֶם יֵרֵד [עמוד קפ"ו] אֶל הֶחָצֵר לְמָטָּה. וְאוֹמַר לְךָ לְמָה הֵם הַלְּשָׁכוֹת הָאֵלֶּה; כִּי הֵם לְג' הַשָּׂרִים הַגְּדוֹלִים וְהַנִּכְבָּדִים מְאֹד: שמועא"ל (114) מטטרו"ן יהוא"ל, שָׂרֵי כָּל הַצְּבָאוֹת אֲשֶׁר בַּיְצִירָה, וְלָהֶם נִמְצְאוּ הַלְּשָׁכוֹת, עֶשֶׂר לָאֶחָד. וְלֹא שֶׁהֵם עוֹלִים שָׁם, כִּי כְּבָר שָׁמַעְתָּ, אֵיךְ כָּל הַמְקַבֵּל מִן הַפֶּתַח הוּא מְקַבֵּל. אֶלָּא שֶׁשָּׁם יוֹרֵד הַשֶּׁפַע הָרָאוּי לָהֶם, וְנִתָּן לָהֶם אַחֲרֵי כֵן, וּמִשָּׁם יוֹרֵד הַשֶּׁפַע אַחַר כָּךְ לִשְׁאָר הֶחָצֵר.
[פ"א מ"ח. אות י']
"הלשכה אשר נגד הגזרה"
מִסּוֹף חוֹמַת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית בְּתוֹךְ הַחִיצוֹנָה (115), נִמְצְאוּ כִּדְמוּת לְשָׁכוֹת נִפְלָאוֹת הוֹלְכוֹת נֶגֶד כָּל הַבִּנְיָן, מֵאָה אַמָּה לַצָּפוֹן וְכֵן לַדָּרוֹם. וְרֹחַב הַלְּשָׁכוֹת חֲמִשִּׁים אַמָּה, וְהֵם ג' עֲלִיּוֹת זֶה עַל זֶה. וְתֵדַע, כִּי אֵלֶּה הֵם הַמְּקוֹמוֹת שֶׁשָּׁם מְקַבְּלִים הַמַּלְאָכִים אוֹתוֹ הַשֶּׁפַע שֶׁאָמַרְתִּי, שֶׁהֵם מְקַבְּלִים מִחוּץ סְבִיבוֹת הַהֵיכָל. כִּי הַשֶּׁפַע יוֹצֵא מִן הַמֻּנָּח אֶל הַחֲדָרִים, וּמִן הַחֲדָרִים נִכְלָל בַּמְסִבָּה, וּמִשָּׁם רָחוֹק עֶשְׂרִים אַמָּה יַגִּיעַ אֶל הַלְּשָׁכוֹת, וְשָׁם יְקַבְּלוּ אוֹתוֹ הַמַּלְאָכִים.
וְהוּא מְקוֹם אֲכִילַת הַקֳּדָשִׁים. כִּי הוּא הַשֶּׁפַע הַיּוֹרֵד אֶל הָעֲנָפִים, אַחַר שֶׁכְּבָר נִכְלְלוּ בְשָׁרְשׁוֹ וְנַעֲשֶׂה הַזִּוּוּג הַנָּאֶה. וְעַתָּה תִּרְאֶה, כַּמָּה רָחוֹק הֵם (116) מְקַבְּלִים מִן הַקֹּדֶשׁ; אֲבָל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל מְקַבְּלִים מִשָּׁם מִבִּפְנִים, וְעַל כֵּן אָמְרוּ: שֶׁמְּחִיצַת יִשְׂרָאֵל לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת הִיא. וְהַלְּשָׁכוֹת הָאֵלֶּה מִכְּלַל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית נֶחְשָׁבִים. וְתִרְאֶה כַּמָּה הוּא הַמֶּרְחָק, כִּי הוּא עֶשְׂרִים אַמָּה, מִפְּנֵי רֹב אוֹר הַב' יודי"ן שֶׁבָּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ פְּנִימָה. וְהִנֵּה פֶּתַח הַלְּשָׁכוֹת הָאֵלֶּה אֶל הַבִּנְיָן, כִּי מִשָּׁם מְקַבְּלִים, וְגַם לַחוּץ נִמְצָא לָהֶם פֶּתַח. וְשִׁעוּר הַחֲמִשִּׁים כְּבָר פֵּרַשְׁתִּי לְךָ בַּשְּׁעָרִים (והרל"א). וְנִמְצְאוּ הַלְּשָׁכוֹת הָאֵלֶּה כְּנֶגֶד הַתָּאִים מַמָּשׁ, כִּי מֵהֶם מְקַבְּלִים.
אַךְ הַלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת קְצָרוֹת מִן הַתַּחְתּוֹנוֹת, כִּי מִמָּקוֹם גָּבוֹהַּ מְאֹד הֵם מְקַבְּלִים. וּמִתַּחַת הַלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת מִתְפַּשְּׁטִים ג' עַמּוּדִים גְּדוֹלִים יוֹצְאִים תַּחַת חוֹמָתָם, וְהַחוֹמָה נִסְמֶכֶת עֲלֵיהֶם. ג' עַמּוּדִים אֵלֶּה מֵחוֹמַת הָעֶלְיוֹנוֹת יוֹצֵאת, וּמַגַּעַת עַד הָאָרֶץ לְמַטָּה, וְאַחֲרֵיהֶם נִבְנֵית הַחוֹמָה לַתַּחְתּוֹנוֹת, עַל כֵּן הָיוּ הַתַּחְתּוֹנוֹת רְחָבוֹת מִן הָעֶלְיוֹנוֹת. וְזֶה הָעִנְיָן נִתְבָּאֵר בַּפָּסוּק: (מב, ה) "וְהַלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת קְצוּרוֹת כִּי יוֹכְלוּ אַתִּיקִים מֵהֵנָּה" וגו', כִּי הָאַתִּיקִים אוֹכְלִים בְּבִנְיָנָם מֵאֲוִיר [עמוד קפ"ז] הַתַּחְתּוֹנוֹת. וְעַל הַבִּנְיָן הַהוּא נִסְמָךְ כֹּתֶל הַלְּשָׁכוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת. כִּי אֵין הָעַמּוּדִים הָאֵלֶּה כְּעַמּוּדֵי הַחֲצֵרוֹת, כִּי עַמּוּדֵי הַחֲצֵרוֹת הֵם מִבַּחוּץ מְקַבְּלִים מִן הַחֲצֵרוֹת, עַל כֵּן נִסְמָכִים אֲלֵיהֶם. אַךְ אֵלֶּה הֵם מַחֲזִיקֵי הַבִּנְיָן וּבְעָבְיוֹ הֵם נִכְנָסִים, עַל כֵּן דָּחֲקוּ הָאַתִּיקִים אֶת הַתַּחְתּוֹנוֹת לִהְיוֹת לָעֶלְיוֹנוֹת יְסוֹד. וְהָאֱמֶת, כִּי הֵם יָצְאוּ רִאשׁוֹנָה מִן הָעֶלְיוֹנוֹת, וְאַחֲרֵיהֶם נִסְגְּרָה הַחוֹמָה סָבִיב. ומ"ש – מֵהֵנָּה, הוּא כִּי לֹא בְּכָל לִשְׁכָּה יֵשׁ אַתִּיק, כִּי ג' אַתִּיקִים הֵם בְּכָל הַכֹּתֶל.
[פ"א מ"ח, מ"ט. אות יב]
מקום בישול קדשי קדשים
וּמָקוֹם נִמְצָא בַּצָּפוֹן, בֵּין הַלְּשָׁכוֹת וְהַבִּנְיָן לִפְאַת יָם, שֶׁשָּׁם נִמְצָא בִּשּׁוּל לַקֳּדָשִׁים לִהְיוֹתָם רְאוּיִים לַאֲכִילַת הַכֹּהֲנִים. וְהָבֵן, כִּי הַבִּשּׁוּל בַּמַּיִם הוּא וְעַל הָאֵשׁ.
[פ"א מ"י]
לשכות חצר החיצונה מסופם של תאים
וְלִקְצֵה הַחֶדֶר הַג' מֵחַדְרֵי הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי, וְכֵן לַדְּרוֹמִי, נִמְצְאוּ לְשָׁכוֹת אֲחֵרוֹת כָּרִאשׁוֹנוֹת; אָרְכָּן מֵאָה אַמָּה וְרָחְבָּן חֲמִשִּׁים, וּפִתְחֵיהֶם לְכָאן וּלְכָאן. וְאוֹמַר לְךָ מַה מְּשַׁמְּשׁוֹת אֵלֶּה הַלְּשָׁכוֹת, כִּי הָעֶלְיוֹנוֹת הֵם לֶחָצֵר הַפְּנִימִית, שֶׁבָּהֶם מְקַבְּלִים שָׂרֵי הַבְּרִיאָה מֵאֲחוֹרֵי הַבָּיִת. וְאֵלֶּה לֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה, שֶׁבָּם מְקַבְּלִים צִבְאוֹת הַיְצִירָה מִן הֶחָצֵר הַפְּנִימִית. וְנִמְצָא, שֶׁהַשֶּׁפַע הָעִקָּרִי יוֹצֵא דֶּרֶךְ הַפְּתָחִים, וְאֵלֶּה הֶאָרוֹת הֵם שֶׁלּוֹקְחִים כָּךְ יוֹתֵר לְמָעְלָה. וְאֵלֶּה הַלְּשָׁכוֹת נִפְתָּחוֹת גַּם כֵּן בְּתוֹךְ הֶחָצֵר הַפְּנִימִית עַצְמוֹ. וְנִמְצְאוּ כָּל אֵלֶּה פִּתְחֵי שֶׁפַע אֶל מַלְאֲכֵי הַיְצִירָה (117). וְלִשְׁכוֹת הַפְּנִימִית רְחוֹקוֹת מִן הַבִּנְיָן, וְאֵלֶּה סְמוּכוֹת יוֹתֵר אֶל הֶחָצֵר; כִּי אֵין כֹּחַ הָאוֹר בְּכָאן כְּכוֹחוֹ שָׁם, עַל כֵּן יַעַמְדוּ בוֹ יוֹתֵר.
[פ"א מ"ז. אות יא]
מקום בישול קדשים קלים
וּבְאַרְבַּע מִקְצוֹעֵי הֶחָצֵר הַזֶּה (118) נִרְאוּ אַרְבַּע חֲצֵרוֹת, אָרְכָּם אַרְבָּעִים אַמָּה וְרָחְבָּם שְׁלוֹשִׁים, שֶׁבָּהֶם מְאִירִים ד' מְאוֹרוֹת גְּדוֹלִים. פְּעֻלָּתָם – לָתֵת כֹּחַ אֶל הַקֳּדָשִׁים קַלִּים שֶׁיּוֹצְאִים לַחוּץ לְהִתָּקֵן שָׁם, לִהְיוֹת רְאוּיִים וּנְכוֹנִים לִמְקַבְּלֵיהֶם. וְכָל הֲכָנָה – בַּמַּלְכוּת, עַל כֵּן הָיוּ [עמוד קפ"ח] אַרְבַּע הַמְּאוֹרוֹת ד' שְׁמוֹת אדנ"י. וְעַל כֵּן אֹרֶךְ כָּל אֶחָד מֵהֶם אַרְבָּעִים וְרָחְבָּם ל'. וְנִמְצְאוּ אַרְבָּעִים פְּעָמִים שְׁלוֹשִׁים, כִּי לְכָל אוֹת מֵהֶם נִמְצְאוּ ג' אוֹתִיּוֹת בְּמִלּוּי.
[פ"א מ"ז. אות יג]
אולמות בעובי חומת החצר הפנימית
בְּחוֹמַת הֶחָצֵר נִרְאוּ כְּמוֹ אוּלַמּוֹת. וְהֵם בֵּית קִבּוּל אֶל הָאוֹר הַמִּתְפַּשֵּׁט מִבַּיִת לֶחָצֵר; כִּי בְּהַגִּיעוֹ אֶל הַחוֹמָה עָשָׂה לוֹ שָׁם מִשְׁכָּנוֹת לָשֶׁבֶת. אַךְ לֹא עָצַר כֹּחַ לִבְקֹעַ בַּחוֹמָה, רַק בִּמְקוֹם הַשְּׁעָרִים שֶׁשָּׁם הִגִּיעַ אוֹר ג' הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. וְנִמְצְאוּ, כָּל הָאוּלַמּוֹת הָאֵלֶּה בְּסוֹד ההי"ן, כִּי כֵן כָּל מְקוֹם דִּירָה הוּא כָךְ, וְעַל כֵּן רָחְבָּם ה' אַמּוֹת. וּבְהִתְחַזְּקָם נִתְרַבָּה הָאוֹר, וְעָשָׂה אָרְכָּם ה' פְּעָמִים ה' שֶׁהֵם כ"ה.
[אות יח]