סרטונים ללימוד דף זה
ה פרקים לרמח"ל עם פירוש
פרק ג' – האולם וההיכל
משנה ב' – ההיכל
סימנים 91-95 כו' תמוז
91) כָּתְלוֹ שֶׁל הֵיכָל שֵׁשׁ:
עֳבִי כָּתְלֵי הַהֵיכָל לְכָל אַרְבַּע רוּחוֹתָיו שֵׁשׁ אַמּוֹת, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מא' א'): "שֵׁשׁ אַמּוֹת רֹחַב מִפּוֹ וְשֵׁשׁ אַמּוֹת רֹחַב מִפּוֹ". וְכֵן (שם פס' ה'): "וַיָּמָד קִיר הַבַּיִת שֵׁשׁ אַמּוֹת". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "כֹּתֶל מַעֲרָבִי". עַד כָּאן. דְּהַיְנוּ שֶׁל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, אוּלָם זֶה הָעֹבִי שֶׁל כָּל קִיר מִקִּירוֹת הַבַּיִת וְכָךְ יֵשׁ לְהַסִּיק מִן הַכָּתוּב: "וַיָּמָד קִיר הַבַּיִת", וְאֵין חוֹלֵק. [ציור 180 א]
וְכֵן הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ד מ"ז).
92) וּפִתְחוֹ י':
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ב'): "וְרֹחַב הַפֶּתַח עֶשֶׂר אַמּוֹת" [ציור 180 ב]. וְכֵן עָשׂוּ בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ד מ"א).
93) אָרְכּוֹ שֶׁל הֵיכָל אַרְבָּעִים, וְרָחְבּוֹ עֶשְׂרִים אַמָּה:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א ב'): "אָרְכּוֹ אַרְבָּעִים אַמָּה וְרֹחַב עֶשְׂרִים אַמָּה". וְכֵן הָיָה בְּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ד מ"א), וְכֵן הָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן. [ציור 180 ג]
נוֹיוֹ הַפְּנִימִי שֶׁל הַהֵיכָל
וְכָל קִירוֹת הַהֵיכָל מְחֻפִּים נְסָרִים [מֵעֵץ] גְּדוֹלִים (רש"י יחז' מ"א י"ז), וַעֲלֵיהֶם חֲקוּקִים צוּרוֹת כְּרוּבִים וּדְקָלִים, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א י"ח): "וְעָשׂוּי כְּרוּבִים וְתִמֹרִים וְתִמֹרָה בֵּין כְּרוּב לִכְרוּב".
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "וְאוֹתוֹ הָאֶרֶז מְצֻיָּר כְּרוּבִים וּדְקָלִים. וּשְׁנֵי פָּנִים לַכָּרוּב: אֶחָד פְּנֵי כְּפִיר וְאֶחָד פְּנֵי אָדָם, זֶה פּוֹנֶה לְכָאן וְזֶה פּוֹנֶה לְכָאן, כְּשֶׁהָיְתָה הַתִּמוֹרָה בֵּין כְּרוּב לִכְרוּב, הָיָה פְּנֵי הַכְּפִיר לָהּ מִכָּאן וּפְנֵי אָדָם מִכָּאן כְּמוֹ שֶׁאָמוּר בָּעִנְיָן" עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. הַיְנוּ הָאָמוּר מִיָּד בְּפָסוּק י"ט: "וּפְנֵי אָדָם אֶל הַתִּמֹרָה מִפּוֹ וּפְנֵי כְפִיר אֶל הַתִּמֹרָה מִפּוֹ". וּבְסֵפֶר זֶה תִּקַּנּוּ הַצּוּרוֹת. (בשם ידידי ליאור מלכה)
וְהַנָּבִיא לֹא מַזְכִּיר שֶׁהַבַּיִת יִהְיֶה מְצֻפֶּה זָהָב. אֶלָּא שֶׁבַּיִת רִאשׁוֹן (מלכים א', ו') וּבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ד מ"א) הָיוּ מְצֻפִּים זָהָב כֵּיוָן שֶׁאָסוּר שֶׁיִּהְיֶה בַּבַּיִת עֵץ גָּלוּי (הרמב"ם בהל' עבודת כוכבים פ"ו ה"ט). וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁיִּהְיֶה כֵּן בַּבַּיִת הֶעָתִיד הַמֻּשְׁלָם. וְכֵן דַּעַת רַבֵּנוּ בִּפְנִים הַמַּאֲמָר (עמ' קס"ח) שֶׁבַּיִת הֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ מְצֻפֶּה זָהָב. וְכֵן מְפֹרָשׁ הַדָּבָר בְּתִקּוּנֵי הַזֹּהַר (תקון כ"א דף ס' ע"ב) וּפָשׁוּט. [ציור 181]
94) וּמְזוּזָתוֹ רָבוּעַ:
כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א כ"א): "הַהֵיכָל מְזוּזַת רְבֻעָה".
וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "שֶׁהַמְּזוּזוֹת הָיוּ מְרֻבָּעוֹת". עַד כָּאן. וְאֵין הַכַּוָּנָה שֶׁהַפֶּתַח מְרֻבָּע בְּמִדּוֹתָיו, שֶׁכֵּן גֹּבַהּ הַפֶּתַח חֲמִשִּׁים אַמָּה וְרָחְבּוֹ עֶשֶׂר אַמּוֹת דְּהַיְנוּ בְּצוּרַת מַלְבֵּן. אֶלָּא הַמִּסְתַּבֵּר יוֹתֵר לוֹמַר בְּדַעְתּוֹ שֶׁבָּא לוֹמַר שֶׁזָּוִיּוֹת כָּתְלֵי הַמְּזוּזוֹת מְרֻבָּעוֹת, הַיְנוּ מַה שֶּׁאָנוּ קוֹרְאִים הַיּוֹם זָוִיּוֹת יְשָׁרוֹת, וְלֹא עֲגֻלּוֹת אוֹ צוּרָה אַחֶרֶת. [ציור 183 א]
95) וְלוֹ אַרְבַּע דְּלָתוֹת, ב' בִּפְנִים וּשְׁתַּיִם בַּחוּץ. הַחִיצוֹנוֹת נִפְתָּחוֹת לְתוֹךְ הַפֶּתַח, וְהַפְּנִימִיּוֹת לְתוֹךְ הַבָּיִת:
נֶאֱמַר בַּנָּבִיא (מ"א כ"ד): "וּשְׁתַּיִם דְּלָתוֹת לַדְּלָתוֹת שְׁתַּיִם מוּסַבּוֹת דְּלָתוֹת שְׁתַּיִם לְדֶלֶת אֶחָת וּשְׁתֵּי דְלָתוֹת לָאַחֶרֶת" וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י "לְפֶתַח הַהֵיכָל הָיוּ שְׁתֵּי זוּגוֹת דְּלָתוֹת כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ בְּמַסֶּכֶת מִדּוֹת (פ"ד מ"א)" וְכוּ'. עַד כָּאן.
וּבְמַסֶּכֶת מִדּוֹת (שם) מוּבָא שֶׁעָשׂוּ שַׁעַר הַהֵיכָל כַּמְבֹאָר כָּאן בִּיחֶזְקֵאל. וְכֵן מוּבָאוֹת שָׁם שְׁתֵּי שִׁטּוֹת לְגַבֵּי צוּרַת פְּתִיחַת הַדְּלָתוֹת.
וְרַבֵּנוּ נוֹקֵט שֶׁמִּבְנֵה הַדְּלָתוֹת כִּסְבָרַת תַּנָּא קַמָּא. הַיְנוּ, יֶשְׁנָן שְׁתֵּי זוּגוֹת דְּלָתוֹת. זוּג דְּלָתוֹת אֶחָד חִיצוֹנִי, [לְצַד הָעֲזָרָה], עוֹמֵד בְּאוֹתָן שֵׁשׁ אַמּוֹת שֶׁל עֳבִי הַחוֹמָה הַמַּפְרִידָה בֵּין הָאוּלָם וְלַהֵיכָל [ציור 184א] [ציור 185 א].
רֹחַב כָּל דֶּלֶת חָמֵשׁ אַמּוֹת, עָבְיָהּ אַמָּה אַחַת (רש"י) וְגָבְהָהּ חֲמִשִּׁים אַמָּה. הַדְּלָתוֹת נִפְתָּחוֹת פְּנִימָה לְצִדֵּי הַחוֹמָה כְּלַפֵּי הַהֵיכָל, וּמְכַסּוֹת חָמֵשׁ מִתּוֹךְ שֵׁשׁ אַמּוֹת שֶׁל עֳבִי הַחוֹמָה. וְאָז מִתְגַּלֵּית בַּחוֹמָה אַמָּה יְתֵרָה, שֶׁהָיְתָה מְכֻסָּה מֵחֲמַת עֳבִי הַדְּלָתוֹת כַּאֲשֶׁר הֵן סְגוּרוֹת וּמְכַסּוֹת אֶת מְזוּזוֹת הַשַּׁעַר (רש"י). [ציור 184 א] [ציור 185 א]
הַזּוּג הַשֵּׁנִי שֶׁל הַדְּלָתוֹת גַּם הוּא בְּרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת לְכָל דֶּלֶת, נִמְצָא בְּסוֹף הַחוֹמָה כְּלַפֵּי הַהֵיכָל, בְּפֶתַח הַכְּנִיסָה לַהֵיכָל עַצְמוֹ. וְהֵן נִפְתָּחוֹת לְצִדֵּי כִּתְפֵי הַהֵיכָל, שֶׁרָחְבָּם חָמֵשׁ אַמּוֹת. [לעיל הערה 89]. [ציור 184 ב] [ציור 185 ב]
וּמִדִּבְרֵי הָרַמְבָּ"ם (הל' ביהב"ח פ"ד ה"ז) נִרְאֶה שֶׁסּוֹבֵר גַּם כֵּן שֶׁבְּבַיִת שֵׁנִי הָיָה מִבְנֵה הַדְּלָתוֹת כִּסְבָרַת תַּנָּא קַמָּא.
הַדְּלָתוֹת נִנְעָלוֹת כָּל עֶרֶב וְנִפְתָּחוֹת כָּל בֹּקֶר. הֵן מֵעֵץ וַחֲקוּקִים עֲלֵיהֶן צוּרוֹת כְּרוּבִים וְתִמוֹרִים, כַּמְבֹאָר בִּיחֶזְקֵאל (מ"א כ"ה): "אֶל דַּלְתוֹת הַהֵיכָל כְּרוּבִים וְתִמֹרִים". וְהֵן מְצֻפּוֹת זָהָב טָהוֹר, כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּבַיִת רִאשׁוֹן (מלכים א', ו' ל"ה) וּבְבַיִת שֵׁנִי (מדות פ"ב מ"ג) וְכַנַּ"ל בְּסוֹף סִימָן 93.
עַיֵּן "לְשִׁכְנוֹ תִּדְרְשׁוּ" חֵלֶק א פֶּרֶק מא פס' כד-כה.