לשכנו תדרשו חלק ב'
יחזקאל מו' פסוק ט'
כניסת העם לבית
בשלושה רגלים
(יחזקאל מו' פסוק ט')
ט וּבְב֨וֹא עַם-הָאָ֜רֶץ לִפְנֵ֣י יְהוָה֮ בַּמּֽוֹעֲדִים֒ הַבָּ֡א דֶּרֶךְ-שַׁ֨עַר צָפ֜וֹן לְהִֽשְׁתַּחֲוֹ֗ת יֵצֵא֙ דֶּרֶךְ שַׁ֣עַר נֶ֔גֶב וְהַבָּא֙ דֶּרֶךְ-שַׁ֣עַר נֶ֔גֶב יֵצֵ֖א דֶּרֶךְ-שַׁ֣עַר צָפ֑וֹנָה לֹ֣א יָשׁ֗וּב דֶּ֤רֶךְ הַשַּׁ֙עַר֙ אֲשֶׁר-בָּ֣א ב֔וֹ כִּ֥י נִכְח֖וֹ (יצאו) יֵצֵֽא:
בֵּאוּר צַח: וּבְבוֹא כָּל הָעָם שֶׁאֵינָם מְשָׁרְתִים בַּבַּיִת לְקַיֵּם מִצְוַת רְאִיָּה [שֶׁלְּכַתְּחִלָּה זֶה לַעֲבוֹר בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל] בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים, הַנִּכְנָס דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן שֶׁל הָעֲזָרָה לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַה' קָרוֹב לְפֶתַח הַהֵיכָל, יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן אֲשֶׁר נִמְצָא כְּנֶגְדּוֹ לַעֲשׂוֹת הָעֲזָרָה מַעֲבָר מִצַּד לְצַד הַנִּקְרָא קַפַּנְדְּרִיָּא.
– תרגום –
ט) וּבְמֵיעַל עַמָא דְאַרְעָא לְמִסְגַד קֳדָם יְיָ בְּמוֹעֲדַיָא דְעָלֵיל בְּאוֹרַח תְּרַע צִפּוּנָא לְמִסְגַד יִפּוֹק בְּאוֹרַח תְּרַע דָרוֹמָא וּדְיֵעוֹל בְּאוֹרַח תְּרַע דָרוֹמָא יִפּוֹק בְּאוֹרַח תְּרַע צִפּוּנָא לָא יְתוּב בְּאוֹרַח תְּרַע דִי עָל בֵּיהּ אֲרֵי לְקִבְלֵיהּ יִפּוֹק:
ט) ובבוא עם הארץ דרך שער צפון וגו' כי נכחו יצא. מצוה עליהם שיתראו בתוך העזרה יפה יפה:
ט) וּבְמֵיעַל עַמָא דְאַרְעָא לְמִסְגַד קֳדָם יְיָ בְּמוֹעֲדַיָא דְעָלֵיל בְּאוֹרַח תְּרַע צִפּוּנָא לְמִסְגַד יִפּוֹק בְּאוֹרַח תְּרַע דָרוֹמָא וּדְיֵעוֹל בְּאוֹרַח תְּרַע דָרוֹמָא יִפּוֹק בְּאוֹרַח תְּרַע צִפּוּנָא לָא יְתוּב בְּאוֹרַח תְּרַע דִי עָל בֵּיהּ אֲרֵי לְקִבְלֵיהּ יִפּוֹק:
(פסוק ט') בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים [יג] חַג הַסֻּכּוֹת, חַג הַפֶּסַח וְחַג הַשָּׁבוּעוֹת, מִצְוָה עַל הַזְּכָרִים בְּיִשְׂרָאֵל לְהֵרָאוֹת לִפְנֵי ה' (5) בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית, וּלְהָבִיא קָרְבָּנוֹת (6): עוֹלַת רְאִיָּה, שַׁלְמֵי חֲגִיגָה וְשַׁלְמֵי שִׂמְחָה, וּבְפֶסַח גַּם קָרְבַּן פֶּסַח (7), וּלְהִשְׁתַּחֲווֹת (8) לִפְנֵי ה' כְּנֶגֶד הַהֵיכָל [יד], [ציור 232 א], וְלַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית קַפַּנְדְּרִיָּא (9) [מַעֲבָר] מִשַּׁעַר לְשַׁעַר, לְהִכָּנֵס מִשַּׁעַר הַצָּפוֹן (10) שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, וְלָצֵאת דֶּרֶךְ שַׁעַר דְּרוֹמִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, אוֹ לְהֵפֶךְ, לָבוֹא מֵהַדָּרוֹם (11) וְלָצֵאת מֵהַצָּפוֹן. אֲבָל הַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי יִשָּׁאֵר סָגוּר וְלֹא יָבוֹאוּ דַּרְכּוֹ, כִּי אֵין כְּנֶגְדּוֹ שַׁעַר בַּמַּעֲרָב [טו] לַעֲשׂוֹת הֶחָצֵר קַפַּנְדְּרִיָּא. [ציור 232 ב]
[יג] בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (שמות כ"ג י"ז): "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה'".
(5) לִפְנֵי ה'
אִיתָא בַּיְּרוּשַׁלְמִי (חגיגה ב' ע"א): אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, כָּל הַמְקַיֵּם מִצְוַת רְאִיָּה – כְּאִלּוּ מְקַבֵּל פְּנֵי שְׁכִינָה, דִּכְתִיב (שמות כ"ג י"ז): "יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' ". עַד כָּאן.
וּמִצְוַת הָרְאִיָּה הִיא לְהִתְרָאוֹת בָּעֲזָרָה בָּרֶגֶל (רש"י חגיגה ב' ע"א) עַד כָּאן.
בַּמִּשְׁכָּן – הַמָּקוֹם הָיָה בֵּין קַלְעֵי הֶחָצֵר, וְנִקְרָא קֹדֶשׁ. [ציור 233]
בְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי – הַמָּקוֹם נִקְרָא עֲזָרָה. [ציור 234]
בְּבַיִת שְׁלִישִׁי – הַמָּקוֹם נִקְרָא "חָצֵר הַפְּנִימִית וְהָעֲזָרָה". וּמְקוֹם מִצְוַת הָרְאִיָּה מוּל הַהֵיכָל וְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים.
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
מְקוֹם מַעֲבַר יִשְׂרָאֵל בָּעֲזָרָה בַּמּוֹעֲדִים
כָּתוּב בַּתּוֹרָה (שמות כ"ג י"ז): "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה'". וְאֻנְקְלוּס וְכֵן יוֹנָתָן בֶּן עֻזִּיאֵל תִּרְגְּמוּ: "קֳדָם רִבּוֹן עָלְמָא ה' ", עַד כָּאן, דְּהַיְנוּ לִפְנֵי ה'.
וּבַנָּבִיא (פס' ט') כָּתוּב: "בַּמּוֹעֲדִים הַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב" וְכוּ'. וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י (בפס' ח'): "מִצְוָה עֲלֵיהֶם שֶׁיִּתְרָאוּ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה יָפֶה יָפֶה". וְכֵן פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק שֶׁיֵּשׁ לְהִשְׁתַּחֲווֹת כְּנֶגֶד שַׁעַר הַהֵיכָל.
וְנִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: הֵיכָן עוֹבֵר הָעָם שֶׁעוֹשֶׂה הֶחָצֵר הַפְּנִימִית מַעֲבָר – קַפַּנְדְּרִיָּא מִצַּד לְצַד? הַאִם רַק בְּמִזְרַח הַמִּזְבֵּחַ בְּחֵלֶק עֶזְרַת הַכֹּהֲנִים וְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, אוֹ שֶׁצְּרִיכִים לַעֲבוֹר בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל? [ציור 236 ג]
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
צְדָדֵי הַסָּפֵק
מוּבָא בְּמַסֶּכֶת כֵּלִים (פ"א מ"ח): "עֶזְרַת כֹּהֲנִים מְקֻדֶּשֶׁת מִמֶּנָּה [מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל] [ציור 236 א],
שֶׁאֵין יִשְׂרָאֵל נִכְנָסִים לְשָׁם, אֶלָּא בִּשְׁעַת צָרְכֵיהֶם: לִסְמִיכָה, לִשְׁחִיטָה, לִתְנוּפָה".
מִשְׁנָה ט': "בֵּין הָאוּלָם וְהַמִּזְבֵּחַ מְקֻדָּשׁ מִמֶּנָּה, שֶׁאֵין בַּעֲלֵי מוּמִין וּפְרוּעֵי רֹאשׁ [כֹּהֲנִים] נִכְנָסִים לְשָׁם", עַד כָּאן. [ציור 236 ג]
וּפֵרַשׁ רַבֵּנוּ עוֹבַדְיָה מִבַּרְטֶנוּרָא שָׁם: "בְּהַקּוֹמֵץ רַבָּה (מנחות כ"ז) מוֹכִיחַ דְּכָל הָנֵי מַעֲלוֹת כְּגוֹן הַנִּכְנָס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ וְכוּ', וְכֻלְּהוּ מַעֲלוֹת דְּרַבָּנָן הֵן, וְכָךְ קִבַּלְתִּי מֵרַבּוֹתַי. אֲבָל הָרַמְבָּ"ם סְבִירָא לֵיהּ דְּכֻלְּהוּ מִדְּאוֹרַיְתָא", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ.
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פ"ז)
הֲלָכָה י"ט: "עֶזְרַת הַכֹּהֲנִים מְקֻדֶּשֶׁת מִמֶּנָּה [מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל], שֶׁאֵין יִשְׂרָאֵל נִכְנָסִים לְשָׁם אֶלָּא בִּשְׁעַת צָרְכֵיהֶם: לִסְמִיכָה וּלְכַפָּרָה וְלִשְׁחִיטָה וְלִתְנוּפָה".
הֲלָכָה כ': "בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ מְקֻדָּשׁ מִמֶּנָּה, שֶׁאֵין [כֹּהֲנִים] בַּעֲלֵי מוּמִין וּפְרוּעֵי רֹאשׁ וּקְרוּעֵי בְּגָדִים נִכְנָסִים לְשָׁם", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁבֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְלֹא צֹרֶךְ.
הַשְּׁאֵלָה: לְפִי הָאָמוּר לְעֵיל, הֵיכָן הָעָם עוֹבֵר בַּמּוֹעֲדִים, הַאִם רַק בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל אוֹ אוּלַי גַּם בְּעֶזְרַת כֹּהֲנִים, אוֹ שֶׁצְּרִיכִים לַעֲבוֹר דַּוְקָא בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, כְּדֵי לְקַיֵּם מִצְוַת רְאִיָּה לִפְנֵי ה'?
סְמִיכָה: כָּאָמוּר לְשֵׁם סְמִיכָה מֻתָּר לְבַעַל הַקָּרְבָּן לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, שֶׁכֵּן תֵּכֶף לִסְמִיכָה שְׁחִיטָה, דְּהַיְנוּ מִיָּד אַחַר הַסְּמִיכָה צָרִיךְ לִשְׁחוֹט מִיָּד לְלֹא הֶפְסֵק, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם. [ציור 238]
שְׁחִיטָה: מֻתֶּרֶת גַּם עַל יְדֵי יִשְׂרָאֵל, וּלְצֹרֶךְ שְׁחִיטָה מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, לַמְרוֹת שֶׁאֵין חוֹבָה שֶׁיִּשְׂרָאֵל יִשְׁחַט, וּמִכָּאן מַשְׁמַע שֶׁמֻּתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים גַּם שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ, שֶׁכֵּן נִתָּן לִשְׁחוֹט עַל יְדֵי כֹּהֵן.
תְּנוּפָה: הַתְּנוּפָה נַעֲשֵׂית עַל יְדֵי בַּעַל הַקָּרְבָּן [יִשְׂרָאֵל] וְעַל יְדֵי הַכֹּהֵן, בְּמִזְרַח הָעֲזָרָה בְּחֵלֶק עֶזְרַת כֹּהֲנִים, כְּמוֹ שֶׁפָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות מעשה הקרבנות פ"ט- ה"ו, ה"י, הט"ז). [ציור 237]
שְׁחִיטָה בְּצִדֵּי הָעֲזָרָה: בְּבַיִת שֵׁנִי עָשׂוּ שְׁנֵי פְּתָחִים [פִּשְׁפְּשִׁים] בְּבֵית הַחֲלִיפוֹת לְהַתִּיר שְׁחִיטַת קָדָשִׁים קַלִּים גַּם בְּצִדֵּי הָעֲזָרָה. [ציור 239 א] וְכֵן עָשׂוּ בְּבֵית הַכַּפֹּרֶת [בְּמַעֲרַב קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים] פֶּתַח, לְהַתִּיר שְׁחִיטַת קָדָשִׁים קַלִּים מֵאֲחוֹרֵי הַכַּפֹּרֶת, כַּמְבֹאָר בִּזְבָחִים (נ"ה ע"א) [ציור 239 ב].
מִכָּאן שֶׁיִּשְׂרְאֵלִים נִכְנְסוּ גַּם לְצִדֵּי הַבַּיִת לְשֵׁם שְׁחִיטַת קָרְבְּנוֹתֵיהֶם, שֶׁכֵּן חַיָּבִים הַבְּעָלִים לִסְמוֹךְ עַל הַקָּרְבָּן לִפְנֵי הַשְּׁחִיטָה, וְחוֹבָה לִשְׁחוֹט מִיָּד אַחֲרֵי הַסְּמִיכָה.
בִּכּוּרִים: הֲבָאַת הַבִּכּוּרִים מֻזְכֶּרֶת בַּיְּרוּשַׁלְמִי (בכורים פ"ג הי"ב) וְכָךְ הָיְתָה נַעֲשֵׂית: הַיִּשְׂרָאֵל הָיָה מֵבִיא אֶת הַבִּכּוּרִים לָעֲזָרָה בֵּין הַכֶּבֶשׁ לַמִּזְבֵּחַ עִם הַסַּל עַל כְּתֵפוֹ, קוֹרֵא מֵ"אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי" וְכוּ', מַנִּיחַ הַסַּל בְּצַד הַמִּזְבֵּחַ בְּקֶרֶן דְּרוֹמִית מַעֲרָבִית בִּדְרוֹמָהּ שֶׁל קֶרֶן, וּמִשְׁתַּחֲוֶה וְיוֹצֵא, עַד כָּאן תַּמְצִית דְּבָרָיו. [ציור 235]
וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁלֹּא מֻזְכָּר בְּכֵלִים (פ"א מ"ח) וּבָרַמְבָּ"ם (פ"ז הי"ט ה"כ) שֶׁמֻּתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס בֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל, כִּי כְּבָר מֻזְכָּר שָׁם שֶׁלְּצֹרֶךְ מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁהוּא הַדִּין שֶׁגַּם בֵּין הַהֵיכָל וְלַמִּזְבֵּחַ מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְצֹרֶךְ, לַמְרוֹת שֶׁהַמָּקוֹם קָדוֹשׁ יוֹתֵר מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל.
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
כְּנִיסָה לְבֶדֶק הַבַּיִת בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים
וְכֵן שָׁנִינוּ בְּמִדּוֹת (פ"ד מ"ה): "וְלוּלִין הָיוּ פְּתוּחִין בָּעֲלִיָּה לְבֵית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים [ציור 241], עַד כָּאן.
וְכֵן מֻזְכָּר בְּפֶרֶק כֵּיצַד צוֹלִים (פ"ו).
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פ"ז הכ"ג): "מָקוֹם שֶׁהָיָה בָּעֲלִיָּה מְכֻוָּן עַל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֵין נִכְנָסִין אֶלָּא פַּעַם אַחַת בַּשָּׁבוּעַ [בְּשֶׁבַע שָׁנִים] לֵידַע מַה הוּא צָרִיךְ לְחַזֵּק בִּדְקוֹ, מִצְוָה שֶׁיִּכָּנְסוּ כֹּהֲנִים תְּמִימִים וְכוּ', וְאִם אֵין שָׁם כֹּהֲנִים יִכָּנְסוּ לְוִיִּם, לֹא מָצְאוּ לְוִיִּם יִכָּנְסוּ יִשְׂרָאֵל וְכוּ', אִם אֵין שָׁם תֵּבוֹת אוֹ אִי אֶפְשָׁר לָהֶם שֶׁיַּעֲשׂוּ בְּתֵבוֹת יִכָּנְסוּ דֶּרֶךְ פְּתָחִים, עַד כָּאן.
יֵשׁ לְצַיֵּן שֶׁבְּבַיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי הָיוּ שְׁתֵּי קוֹמוֹת בַּבַּיִת, וְהַלּוּל הָיָה בְּקוֹמָה ב. מֵאַחַר שֶׁבְּבַיִת שְׁלִישִׁי יֵשׁ רַק קוֹמָה אַחַת לְהָרַמְחַ"ל, סִמַּנּוּ אֶת הַלּוּל לְמַעְלָה עַל הַגַּג לְשֵׁם לִמּוּד.
וְלִכְאוֹרָה קָשֶׁה מֵאַחַר וְאָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ, אִם כֵּן כֵּיצַד זֶה שֶׁמֻּתָּר לְהִכָּנֵס לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים שֶׁדַּרְגָּתוֹ גְּדוֹלָה מִכֹּל? אֶלָּא שֶׁיֵּשׁ לוֹמַר שֶׁאָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לָעֲזָרָה לְלֹא צֹרֶךְ, אֲבָל כְּשֶׁזֶּה לְצֹרֶךְ אוֹ לְמִצְוָה, מֻתָּר לְהִכָּנֵס לָעֲזָרָה, לַהֵיכָל, וַאֲפִלּוּ לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים כַּנִּזְכָּר לְעֵיל.
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
עוֹמְדִים צְפוּפִין וּמִשְׁתַּחֲוִים רְווּחִים
אִיתָא בְּיוֹמָא (כ"א ע"א): "אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב, בְּשָׁעָה שֶׁיִּשְׂרָאֵל עוֹלִין לָרֶגֶל, עוֹמְדִין צְפוּפִין וּמִשְׁתַּחֲוִים רְווּחִים, וְנִמְשָׁכִין אַחַת עֶשְׂרֵה אַמָּה אֲחוֹרֵי בֵּית הַכַּפֹּרֶת" [ציור 236 ד], עַד כָּאן. וְלֹא מְדֻבָּר שָׁם בִּזְמַן שֶׁקִּיְּמוּ מִצְוַת הָרְאִיָּה, אֶלָּא מְדֻבָּר בִּשְׁאָר שְׁעוֹת הַמּוֹעֵד שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י בְּד"ה נִמְשָׁכִין אַחַת עֶשְׂרֵה אַמָּה וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: "נִמְשָׁכִין מִתּוֹךְ דָּחְקָן וּמִתְפַּזְּרִין עַל פְּנֵי אֹרֶךְ כָּל י"א אַמָּה שֶׁל מְקוֹם דְּרִיסַת רַגְלֵי יִשְׂרָאֵל לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם, שֶׁיּוֹצְאִין מִמְּקוֹם דְּרִיסַת רַגְלֵיהֶם וְנִכְנָסִין דֶּרֶךְ בֵּית הַחֲלִיפוֹת בֵּין צִדֵּי הַהֵיכָל לְכָתְלֵי הָעֲזָרָה" וְכוּ', עַד כָּאן.
וְלִכְאוֹרָה מַדּוּעַ מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, וְכֵן בֵּין צִדֵּי הַהֵיכָל וְהַמִּזְבֵּחַ וָהַלְאָה, אֶלָּא יֵשׁ לוֹמַר שֶׁגַּם זֶה נִכְלָל בְּשֵׁם "לְצֹרֶךְ" וְלָכֵן מֻתָּר, לַמְרוֹת שֶׁאֵינוֹ חוֹבָה עַל יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא מִצְוַת הָרְאִיָּה בִּלְבַד חוֹבָה עַל יִשְׂרָאֵל.
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
"לִפְנֵי ה' "
כָּתוּב עַל מְקוֹם הַקְרָבַת קָרְבַּן הַמִּנְחָה בַּתּוֹרָה (ויקרא ו' ז'): "וְזֹאת תּוֹרַת הַמִּנְחָה הַקְרֵב אֹתָהּ בְּנֵי אַהֲרֹן לִפְנֵי ה' אֶל פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ". וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י שָׁם בְּד"ה "לִפְנֵי ה' ": "הוּא מַעֲרָב, שֶׁהוּא לְצַד אֹהֶל מוֹעֵד". "אֶל פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ": "הוּא הַדָּרוֹם שֶׁהוּא פָּנָיו שֶׁל מִזְבֵּחַ שֶׁהַכֶּבֶשׁ נָתוּן לְאוֹתוֹ הָרוּחַ", עַד כָּאן. נִמְצָא שֶׁ"פְּנֵי" פֵּרוּשׁוֹ פָּנִים, וְצַד הַפָּנִים שֶׁל הַמִּזְבֵּחַ הוּא הַמָּקוֹם שֶׁשָּׁם הַכֶּבֶשׁ, וּמִשָּׁם עוֹלִים לַמִּזְבֵּחַ. כְּמוֹ שֶׁדָּרְשׁוּ חֲזַ"ל בִּמְנָחוֹת (י"ט ע"ב): "לִפְנֵי ה' "- "יָכוֹל בַּמַּעֲרָב", וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "הַיְנוּ לִפְנֵי ה' כְּנֶגֶד הַהֵיכָל, דְּהֵיכָל בַּמַּעֲרָב", עַד כָּאן. "תַּלְמוּד לוֹמַר: אֶל פְּנֵי הַמִּזְבֵּחַ", וּפֵרַשׁ רַשִּׁ"י: "וּפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ" זֶה דָּרוֹם, שֶׁהַכֶּבֶשׁ בַּדָּרוֹם, עַד כָּאן.
וְכֵן פֵּרְשׁוּ הַתּוֹסָפוֹת (שם) בְּד"ה לְמַעֲרָבָהּ שֶׁל קֶרֶן. וְכֵן שָׁנִינוּ בִּזְבָחִים (נ"ח ע"ב) שֶׁמְּקוֹם מַעֲרָכָה שֶׁל קְטֹרֶת שֶׁל יוֹם כִּפּוּר צָרִיךְ לִהְיוֹת מוּל הַהֵיכָל בַּמָּקוֹם הַסָּמוּךְ בְּיוֹתֵר לַהֵיכָל, מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא ט"ז י"ב): "מִלִּפְנֵי ה' " וְלִפְנֵי ה' זֶה מוּל שַׁעַר הַהֵיכָל [כַּמּוּבָא בְּפֶרֶק מ"ג הֶעָרָה ?10 15], עַד כָּאן. וְכֵן עַל הַפְּסוּקִים בִּשְׁמוֹת (כ"ג י"ז): "שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה'" תִּרְגְּמוּ אֻנְקְלוּס וְכֵן יוֹנָתָן בֶּן עֻזִּיאֵל: "קֳדָם רִבּוֹן עָלְמָא ה' ", עַד כָּאן. דְּהַיְנוּ לִפְנֵי ה'. [ציור 232]
וְכֵן בְּסַנְהֶדְרִין (ד' ע"ב) פֵּרַשׁ רַשִּׁ"י שֶׁהַמִּצְוָה שֶׁיֵּרָאוּ פְּנֵי הַשְּׁכִינָה, עַד כָּאן. מַשְׁמַע שֶׁיִּתְרָאוּ לְפָנָיו. וְכֵן כָּתְבוּ הַתּוֹסָפוֹת (בד"ה כדרך שבא לראות) בְּשֵׁם רַבֵּנוּ תָּם: "כְּדֶרֶךְ שֶׁזְּכוּרְךָ בָּא לֵרָאוֹת פְּנֵי הַשְּׁכִינָה דִּשְׁכִינָה תָּמִיד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ", עַד כָּאן. מַשְׁמַע שֶׁרַשִּׁ"י וְהַתּוֹסָפוֹת סוֹבְרִים שֶׁיֵּשׁ לָבוֹא מוּל שַׁעַר הַהֵיכָל, בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, וּכְמוֹ שֶׁהִסְבִּירוּ שָׁם הַמַּהַרְשָׁ"א, חָכְמַת שְׁלֹמֹה וְהַמַּהֲרַ"ם, שֶׁמִּצְוָה לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה'. וּמַשְׁמַע מִדִּבְרֵיהֶם שֶׁהַמִּצְוָה לְהֵרָאוֹת מוּל שַׁעַר הַהֵיכָל בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל.
(5 – הֶמְשֵׁךְ) לִפְנֵי ה'
וְכֵן בְּסֻכּוֹת מַקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ בְּכָל שִׁבְעַת יְמֵי הֶחָג.
וְיֵשׁ מַחֲלֹקֶת בַּפּוֹסְקִים הַאִם גַּם יִשְׂרָאֵל מַקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ, שֶׁכֵּן לְשֵׁם כָּךְ צָרִיךְ לְהִכָּנֵס לְחֵלֶק עֶזְרַת הַכֹּהֲנִים, וְכֵן בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, כִּדְאִיתָא בַּמִּשְׁנָה בְּסֻכָּה (מ"ה ע"א): "בְּכָל יוֹם מַקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ פַּעַם אַחַת, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מַקִּיפִים שֶׁבַע פְּעָמִים".
וְהַמְּאִירִי פֵּרַשׁ שֶׁהַכֹּהֲנִים הֵם שֶׁהָיוּ מַקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ.
וְהָרַמְבָּ"ם פָּסַק (הלכות לולב פ"ז הכ"ג): "בְּכָל יוֹם וָיוֹם הָיוּ מַקִּיפִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ בְּלוּלְבֵיהֶן בִּידֵיהֶם פַּעַם אַחַת וְכוּ', וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מַקִּיפִין אֶת הַמִּזְבֵּחַ שֶׁבַע פְּעָמִים", עַד כָּאן. וְלֹא פֹּרַשׁ בִּדְבָרָיו אִם גַּם יִשְׂרָאֵל הִקִּיפוּ, וּפֵרַשׁ "רַבֵּנוּ מָנוֹחַ" שָׁם (בהלכה כ"ב): שֶׁמַּקִּיפִים אֶת הַמִּזְבֵּחַ גַּם יִשְׂרָאֵל, וּלְשֵׁם צֹרֶךְ מִצְוָה מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, וְכֵן בֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל, וְכָתַב שֶׁכֵּן דַּעַת אִבְּן גַּאֲיָת, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ (ח"א עמ' קי"ד): "וּדְאָמַר גָּאוֹן כִּי אֵין לוֹ לְיִשְׂרָאֵל לִכָּנֵס בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ וְלַעֲבוֹדָה, וְשֶׁלֹּא בִּשְׁעַת מִצְוָה וּלְצֹרֶךְ, אֲבָל בְּעוֹנַת מִצְוָה שֶׁהֻתְּרוּ לְהִכָּנֵס, נִכְנָסִין.
וְהָתָם (יומא כ"א ע"א) אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב כְּשֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל נִכְנָסִין וְעוֹלִין לָרֶגֶל, אַף עַל פִּי שֶׁנִּמְשָׁכִין אַחַת עֶשְׂרֵה אַמָּה אֲחוֹרֵי בֵּית הַכַּפֹּרֶת שֶׁלִּפְנִים מִן הַמִּזְבֵּחַ וְלָאוּלָם וְלַדְּבִיר, הֻתְּרוּ נַמִּי לְהַקִּיף בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ בְּעוֹנַת מִצְוָה", עַד כָּאן דִּבְרֵי הָריא"ג.
סִכּוּם:
*וּלְאוֹר כָּל הַנַּ"ל הַנִּרְאֶה לַעֲנִיּוּת דַּעְתִּי שֶׁמֻּתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, שֶׁכֵּן זֶה לְצֹרֶךְ מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא " לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' ", שֶׁזֶּה מוּל שַׁעַר הַהֵיכָל, וּלְכַתְּחִלָּה צְרִיכִים לַעֲבוֹר הָעָם דַּוְקָא שָׁם כְּדֵי לְהֵרָאוֹת יָפֶה יָפֶה לִפְנֵי ה'. [ציור 239]
א) וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁגַּם לְשִׁטַּת הָרַמְבָּ"ם שֶׁמִּדְּאוֹרַיְתָא אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס מֵעֶזְרַת כֹּהֲנִים וָהַלְאָה, בְּנִדּוֹן דִּידָן מֻתָּר לָהֶם לְהִכָּנֵס שֶׁכֵּן זֶה לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה דְּאוֹרַיְתָא וּבְוַדַּאי שֶׁזֶּה לְצֹרֶךְ.
ב) וְכֵן אֶפְשָׁר לְהָבִיא רְאָיָה לְכָךְ, מִזֶּה שֶׁלְּצֹרֶךְ שְׁחִיטָה מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, לַמְרוֹת שֶׁאֵין חוֹבָה שֶׁיִּשְׁחַט יִשְׂרָאֵל, שֶׁכֵּן נִתָּן לִשְׁחוֹט עַל יְדֵי הַכֹּהֲנִים. כָּל שֶׁכֵּן שֶׁלְּצֹרֶךְ מִצְוָה שֶׁהִיא חוֹבָה פְּרָטִית עַל כָּל זָכָר מִיִּשְׂרָאֵל, וְלֹא נִתָּן לְקַיְּמוֹ עַל יְדֵי שָׁלִיחַ, שֶׁיִּהְיֶה מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל.
ג) וְאֵין לְהַקְשׁוֹת שֶׁמֻּתָּר לְהִכָּנֵס לְצֹרֶךְ זֶה רַק לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, וְלֹא בֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל, שֶׁכֵּן בַּהֲבָאַת הַבִּכּוּרִים צָרִיךְ הַיִּשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל. וְזֶה שֶׁבְּכֵלִים (פ"א הי"ט) וּבָרַמְבָּ"ם (הלכות בית הבחירה פ"ז הי"ט) מֻזְכָּר שֶׁלְּצֹרֶךְ מֻתָּר לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס רַק לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים, יֵשׁ לוֹמַר שֶׁהוּא הַדִּין פְּנִימָה יוֹתֵר בִּשְׁעַת הַצֹּרֶךְ כְּמוֹ בְּהִלְכוֹת בִּכּוּרִים. אֶלָּא הָרַמְבָּ"ם דִּבֵּר בְּדָבָר הַמָּצוּי, שֶׁזֶּה הַקָּרְבָּנוֹת, וּלְשֵׁם סְמִיכָה נִכְנְסוּ לְעֶזְרַת כֹּהֲנִים.
ד) וְכֵן כַּאֲשֶׁר לֹא הָיָה כֹּהֵן אוֹ לֵוִי שֶׁיִּכָּנֵס לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים לְבֶדֶק הַבַּיִת אַחַת לְשֶׁבַע שָׁנִים, מֻתָּר הָיָה לְיִשְׂרָאֵל לְהִכָּנֵס לְקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, שֶׁכֵּן זֶה בִּכְלַל הַהֲלָכָה שֶׁלְּצֹרֶךְ מֻתָּר לְהִכָּנֵס.
ה) וְכֵן מִזֶּה שֶׁבְּסֻכּוֹת מֻתָּר הָיָה לְיִשְׂרָאֵל לְהַקִּיף הַמִּזְבֵּחַ, בֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל לְשִׁטַּת אִבְּן גִּיאַת וְרַבֵּנוּ מָנוֹחַ, לַמְרוֹת שֶׁהַהַקָּפָה נִתֶּנֶת לְהֵעָשׂוֹת עַל יְדֵי כֹּהֲנִים כְּפֵרוּשׁ הַמְּאִירִי, כָּל שֶׁכֵּן כָּאן שֶׁהַמִּצְוָה הִיא פְּרָטִית עַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְהֵרָאוֹת לִפְנֵי ה'.
ו) וְכֵן עַל פִּי יוֹמָא (כ"א ע"א) שֶׁבָּרְגָלִים יִשְׂרָאֵל הָיוּ מַגִּיעִים עַד אֲחוֹרֵי הַכַּפֹּרֶת, כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י: "נִכְנָסִין דֶּרֶךְ בֵּית הַחֲלִיפוֹת בֵּין צִדֵּי הַהֵיכָל לְכָתְלֵי הָעֲזָרָה לַצָּפוֹן וְלַדָּרוֹם", כָּל שֶׁכֵּן שֶׁלְּמִצְוַת רְאִיָּה שֶׁהִיא מִדְּאוֹרַיְתָא שֶׁמִּצְוָה וְאַף חוֹבָה לֵרָאוֹת "פְּנֵי ה'" בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, שֶׁכֵּן הַמֻּזְכָּר בְּיוֹמָא הָיָה לְאַחַר שֶׁקִּיְּמוּ כְּבָר מִצְוַת רְאִיָּה, וּבָאוּ לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל מֵרְצוֹנָם וְלֹא מֵחוֹבָה, וּבְכָל זֹאת הֻתַּר לָהֶם לְהַגִּיעַ עַד לְאַחַר הַכַּפֹּרֶת, וְזֶה נִקְרָא לְצֹרֶךְ, וְכָל שֶׁכֵּן בְּנִדּוֹן דִּידָן.
ז) וְכֵן נִכְנְסוּ יִשְׂרָאֵל לְצִדֵּי הַבַּיִת וְעַד אֲחוֹרֵי הַכַּפֹּרֶת בִּשְׁעַת שְׁחִיטַת קָרְבְּנוֹתֵיהֶם – קָדָשִׁים קַלִּים, לַמְרוֹת שֶׁנִּתָּן לִשְׁחֹט בְּעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא שֶׁזֶּה הָיָה לְצֹרֶךְ וְלָכֵן מֻתָּר הָיָה, וְכֵן בְּנִדּוֹן דִּידָן.
ח) וְאֶפְשָׁר שֶׁלָּכֵן כָּתַב רַשִּׁ"י בִּיחֶזְקֵאל (מ"ו ח'): "מִצְוָה עֲלֵיהֶם שֶׁיִּתְרָאוּ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה יָפֶה יָפֶה", עַד כָּאן. דְּהַיְנוּ מוּל שַׁעַר הַהֵיכָל, וְזֶהוּ שֶׁכָּתַב "יָפֶה יָפֶה". וְכֵן אֶפְשָׁר שֶׁזֹּאת דַּעַת הָרַדַּ"ק כְּמוֹ שֶׁכָּתַב: שֶׁיֵּשׁ לְהִשְׁתַּחֲווֹת כְּנֶגֶד שַׁעַר הַהֵיכָל.
ט) וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁבְּכָל מִקְרֶה הָעָם עוֹבְרִים בְּדֶרֶךְ עֶזְרַת כֹּהֲנִים, שֶׁכֵּן מְפֹרָשׁ בַּנָּבִיא (מ"ו ט') שֶׁהַכְּנִיסָה מִשַּׁעַר הַצָּפוֹן וְהַיְּצִיאָה מִשַּׁעַר דָּרוֹם אוֹ לְהֵפֶךְ. וַהֲרֵי שַׁעַר הַדָּרוֹם וְהַצָּפוֹן בְּשֶׁטַח פְּנִימִי יוֹתֵר מֵעֶזְרַת כֹּהֲנִים, וְהוּא מוּל הַמִּזְבֵּחַ, וְאִם מְפֹרָשׁ בַּנָּבִיא שֶׁמֻּתָּר לָהֶם לְהִכָּנֵס לְשָׁם, מִנַּיִן שֶׁאָסוּר לָהֶם לְהִכָּנֵס בֵּין הַמִּזְבֵּחַ וְלַהֵיכָל לְצֹרֶךְ מִצְוַת רְאִיָּה?
(6) לְהָבִיא קָרְבָּנוֹת
מֵהִלְכוֹת קָרְבְּנוֹת רְאִיָּה, חֲגִיגָה וְשִׂמְחָה
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (חגיגה פ"א):
הֲלָכָה א': שָׁלֹשׁ מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בְּכָל רֶגֶל מִשָּׁלֹשׁ רְגָלִים, וְאֵלּוּ הֵן:
א הָרְאִיָּה – שֶׁנֶּאֱמַר: "יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ" (שמות כ"ג י"ז).
ב וְהַחֲגִיגָה – שֶׁנֶּאֱמַר: "תָּחֹג לַה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים ט"ז ט"ו).
ג וְהַשִּׂמְחָה – שֶׁנֶּאֱמַר: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ" (דברים ט"ז י"ד).
הָרְאִיָּה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה הִיא שֶׁנִּרְאֶה פָּנָיו בָּעֲזָרָה בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג, וְיָבִיא עִמּוֹ קָרְבַּן עוֹלָה, בֵּין מִן הָעוֹף בֵּין מִן הַבְּהֵמָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "לֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם" (שמות כ"ג ט"ו, דברים ט"ז ט"ז).
הַחֲגִיגָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה הִיא שֶׁיַּקְרִיב שְׁלָמִים בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג בְּבוֹאוֹ לְהֵרָאוֹת, מִן הַבְּהֵמָה בִּלְבַד.
הַנָּשִׁים, הָרְאִיָּה וְהַחֲגִיגָה אֵין הַנָּשִׁים חַיָּבוֹת בָּהֶן [רַק בְּשִׂמְחָה חַיָּבוֹת].
הַשִּׂמְחָה הָאֲמוּרָה בָּרְגָלִים הִיא שֶׁיַּקְרִיב שְׁלָמִים יָתֵר עַל שַׁלְמֵי חֲגִיגָה, וְאֵלּוּ נִקְרָאִים שַׁלְמֵי שִׂמְחַת חֲגִיגָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְזָבַחְתָּ שְׁלָמִים וְאָכַלְתָּ שָּׁם וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ", וְנָשִׁים חַיָּבוֹת בְּשִׂמְחָה זוֹ.
וְכָתַב שָׁם הַכֶּסֶף מִשְׁנֶה: שֶׁהַחוֹבָה עַל הַבַּעַל לְשַׂמְּחָהּ, אֲבָל הִיא אֵין חוֹבָה עָלֶיהָ לְהָבִיא קָרְבַּן שִׂמְחָה [עַל פִּי הַגְּמָרָא קִדּוּשִׁין ל"ד ע"א].
הֲלָכָה ד': מִי שֶׁלֹּא הִקְרִיב בְּיוֹם טוֹב רִאשׁוֹן עוֹלַת רְאִיָּתוֹ וְשַׁלְמֵי חֲגִיגָתוֹ, מַקְרִיב בִּשְׁאָר יְמֵי הָרֶגֶל, שֶׁנֶּאֱמַר: "שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים ט"ז ט"ו). וְכֻלָּן תַּשְׁלוּמֵי רִאשׁוֹן הֵם.
הֲלָכָה ז': מִי שֶׁלֹּא חַג בְּיוֹם טוֹב רִאשׁוֹן שֶׁל סֻכּוֹת, חוֹגֵג אֶת כָּל הָרֶגֶל, וּבְיוֹם טוֹב הָאַחֲרוֹן שֶׁהוּא שְׁמִינִי. וְכֵן בְּשָׁבוּעוֹת, יֵשׁ לוֹ תַּשְׁלוּמִין כָּל שֵׁשֶׁת יָמִים שֶׁלְּאַחַר חַג שָׁבוּעוֹת.
הֲלָכָה ח': עוֹלַת רְאָיָה וְשַׁלְמֵי חֲגִיגָה אֵינָן דּוֹחִין לֹא אֶת הַשַּׁבָּת וְלֹא אֶת הַטֻּמְאָה, שֶׁכֵּן יֵשׁ לָהּ תַּשְׁלוּמִין. אֲבָל דּוֹחִין אֶת יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁהֵן חוֹבוֹת, אֲבָל לֹא מַקְרִיבִין בְּיוֹם טוֹב נְדָרִים וּנְדָבוֹת.
הֲלָכָה ט': וּכְשֶׁיַּקְרִיב הַקָּרְבָּנוֹת סוֹמֵךְ עֲלֵיהֶן בְּכָל כֹּחוֹ.
פֶּרֶק ב' הֲלָכָה א': נֶאֱמַר: "בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת" כְּשֵׁם שֶׁהֵן בָּאִין לְהֵרָאוֹת לִפְנֵי ה', כָּךְ הֵם בָּאִים לִרְאוֹת הֲדַר קָדְשׁוֹ וּבֵית שְׁכִינָתוֹ.
הֲלָכָה ג': כָּל קָטָן שֶׁיָּכוֹל לֶאֱחֹז בְּיָדוֹ שֶׁל אָבִיו וְלַעֲלוֹת מִירוּשָׁלַיִם לְהַר הַבַּיִת, אָבִיו חַיָּב לְהַעֲלוֹתוֹ, וּלְהֵרָאוֹת בּוֹ כְּדֵי לְחַנְּכוֹ בְּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר "יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ".
הֲלָכָה ו': לְאַחַר שֶׁיָּבִיא כְּבָר עוֹלַת רְאִיָּה, אֵינוֹ חַיָּב לְהָבִיא עוֹלָה בְּיָדוֹ בְּכָל פַּעַם שֶׁיִּכָּנֵס, וְאִם הֵבִיא מְקַבְּלִין מִמֶּנּוּ וּמַקְרִיבִין לְשֵׁם עוֹלַת רְאִיָּה, שֶׁהָרְאִיָּה אֵין לָהּ שִׁעוּר.
(7) [מֵהִלְכוֹת] קָרְבַּן פֶּסַח
הָרַמְבָּ"ם (קרבן פסח פ"א):
הֲלָכָה א': מִצְוַת עֲשֵׂה לִשְׁחוֹט אֶת הַפֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ נִיסָן אַחַר חֲצוֹת הַיּוֹם, וְאֵין שׁוֹחֲטִין אֶלָּא מִן הַכְּבָשִׂים אוֹ מִן הָעִזִּים בִּלְבַד זָכָר בֶּן שָׁנָה. וְאֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה חַיָּבִין בְּמִצְוָה זוֹ.
הֲלָכָה ב': וּמִי שֶׁבִּטֵּל מִצְוָה זוֹ בְּזָדוֹן וְעָבַר אַרְבָּעָה עָשָׂר וְלֹא הִקְרִיב, וְהוּא לֹא טָמֵא וְלֹא בְּדֶרֶךְ רְחוֹקָה, הֲרֵי זֶה חַיָּב כָּרֵת, וְאִם בִּטְּלָהּ בִּשְׁגָגָה פָּטוּר.
הֲלָכָה ג': אֵין שׁוֹחֲטִין אֶת הַפֶּסַח אֶלָּא בָּעֲזָרָה כִּשְׁאָר הַקֳּדָשִׁים.
הֲלָכָה ד': שְׁחִיטַת הַפֶּסַח אַחַר חֲצוֹת, וְאִם שְׁחָטוֹ קֹדֶם חֲצוֹת פָּסוּל.
הֲלָכָה ו': דַּם הַפֶּסַח טָעוּן שְׁפִיכָה כְּנֶגֶד הַיְּסוֹד, וְאַחַר שֶׁשּׁוֹפְכִים דָּמוֹ מַפְשִׁיטִים אוֹתוֹ וְקוֹרְעִין אֶת בִּטְנוֹ וּמוֹצִיאִין אֶת אֵמוּרָיו וּמַקְטִירִין אוֹתָן חֲלָבִין כָּל זֶבַח וְזֶבַח לְבַדּוֹ, וּבַעַל הַזֶּבַח נוֹטֵל פִּסְחוֹ עִם הָעוֹר שֶׁלּוֹ וּמֵבִיא לְבֵיתוֹ לִירוּשָׁלַיִם וְצוֹלֵהוּ וְאוֹכֵל לָעֶרֶב. [ציור 240]
הֲלָכָה ט': הַפֶּסַח נִשְׁחָט בְּשָׁלֹשׁ כִּתּוֹת.
הֲלָכָה י"א: כֵּיצַד נִשְׁחָט, נִכְנְסָה הַכַּת הָרִאשׁוֹנָה וְכוּ' עַד שֶׁתִּתְמַלֵּא הָעֲזָרָה וְנוֹעֲלִין דַּלְתוֹת הָעֲזָרָה… וְכָל זְמַן שֶׁהֵן שׁוֹחֲטִין וּמַקְרִיבִין, קוֹרְאִים הַלְוִיִּם אֶת הַהַלֵּל.
פֶּרֶק ב' (שם) הֲלָכָה א': אֵין שׁוֹחֲטִין אֶת הַפֶּסַח אֶלָּא לִמְנוּיָיו.
הֲלָכָה ג': אֵין שׁוֹחֲטִין אֶת הַפֶּסַח אֶלָּא עַל מִי שֶׁרָאוּי לֶאֱכוֹל.
הֲלָכָה י"ד: עַד כַּמָּה נִמְנִים עַל הַפֶּסַח עַד שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ כַּזַּיִת לְכָל אֶחָד וְאֶחָד.
(8) לְהִשְׁתַּחֲווֹת
לְהִשְׁתַּחֲווֹת [בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ] זֶה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם [בִּשְׁכִיבָה עַל הָאָרֶץ] [ציור 242 ג], וּכְרִיעָה הִיא עַל הַבִּרְכַּיִם [ציור 242 ב].
וְכֵן מוּבָא בְּיוֹמָא (פרק ו' משנה ב'): וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם הָעוֹמְדִים בָּעֲזָרָה, כְּשֶׁהָיוּ שׁוֹמְעִים שֵׁם הַמְפֹרָשׁ שֶׁהוּא יוֹצֵא מִפִּי כֹּהֵן גָּדוֹל, הָיוּ כּוֹרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים וְנוֹפְלִים עַל פְּנֵיהֶם וְאוֹמְרִים "בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד".
וּבַמְפָרְשִׁים (שם): כּוֹרְעִים עַל בִּרְכֵּיהֶם וּמִשְׁתַּחֲוִים בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם וְנוֹפְלִים עַל פְּנֵיהֶם, וְכֵן פֵּרַשׁ הַתּוֹסְפוֹת יוֹם טוֹב וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (עבודת יום הכפורים פ"ב ה"ז).
וְכֵן כָּתוּב בַּתּוֹרָה (ויקרא ט' כ"ד): "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה'… וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם". וּבְוַיִּקְרָא (כ"ו א') נֶאֱמַר: "לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם… וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם לְהִשְׁתַּחֲוֹת עָלֶיהָ", וְהַתַּרְגּוּם: וְאֶבֶן סְגִידָא לָא תִתְּנוּן בְּאַרְעֲכוֹן לְמִסְגַּד עֲלַהּ.
וְרַשִּׁ"י פֵּרַשׁ: וְהִשְׁתַּחֲוָאָה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם הִיא, וְאָסְרָה תּוֹרָה לַעֲשׂוֹת כֵּן חוּץ מִן הַמִּקְדָּשׁ [לְכַסּוֹת הָרִצְפָּה בַּאֲבָנִים וּלְהִשְׁתַּחֲווֹת בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם לַה' מֻתָּר רַק בַּמִּקְדָּשׁ, וְאִם זֶה לֹא לַה' וַדַּאי שֶׁאָסוּר גַּם בַּמִּקְדָּשׁ].
וּבַשִּׂפְתֵי חֲכָמִים שָׁם כָּתַב בְּאוֹת ד': וְאִם תֹּאמַר מְנָא לֵהּ לְרַשִּׁ"י שֶׁהִשְׁתַּחֲוָאָה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם. וְיֵשׁ לוֹמַר דִּלְעֵיל בְּפָרָשַׁת וַיֵּשֶׁב כְּתִיב: "לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה" שְׁמַע מִנַּהּ דְּהִשְׁתַּחֲוָאָה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם. וְכֵן שָׁם (באות ת'): בְּאַרְצְכֶם אָסוּר לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַה' עַל אֲבָנִים שֶׁבָּרִצְפָּה, אֲבָל בַּמִּקְדָּשׁ מֻתָּר לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַה' וּלְהִשְׁתַּטֵּחַ עַל רִצְפַּת אֲבָנִים. וּבְתַרְגּוּם יוֹנָתָן שָׁם כָּתַב שֶׁהִשְׁתַּחֲוָאָה בַּמִּקְדָּשׁ בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם. כִּדְאִיתָא בִּמְגִלָּה פֶּרֶק הַקּוֹרֵא (כ"ב ע"ב) דְּיָלִיף מִוְּאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם. וּבְתַרְגּוּם יוֹנָתָן בֶּן עֻזִּיאֵל פֵּרַשׁ: אֶבֶן מְצַיַּר לָא תִתְּנוּן בְּאַרְצְכֶם, בְּאַרְצְכֶם- אָסוּר, אֲבָל בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ- מִצְוָה.
וּבַגְּמָרָא שָׁם בִּמְגִלָּה (כ"ב ע"ב): וְתַנְיָא "וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם לְהִשְׁתַּחֲוֹת עָלֶיהָ", אֵין אַתָּה מִשְׁתַּחֲוֶה בְּאַרְצְכֶם, אֲבָל אַתָּה מִשְׁתַּחֲוֶה עַל אֲבָנִים שֶׁל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לַה'. וְרַשִּׁ"י שָׁם פֵּרַשׁ: לֹא אָסְרָה תּוֹרָה בְּפָסוּק זֶה אֶלָּא שֶׁלֹּא יַעֲשׂוּ רִצְפַּת אֲבָנִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת כְּדֻגְמַת בֵּית מִקְדָּשׁ [וְיִשְׁתַּחֲווּ עָלֶיהָ כְּדֶרֶךְ שֶׁעָשׂוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ].
וְכֵן פָּסַק הָרַמְבָּ"ם (ע"ז פ"ו)
הֲלָכָה ו': מַצֵּבָה שֶׁאָסְרָה תּוֹרָה הִיא בִּנְיָן שֶׁהַכֹּל מִתְקַבְּצִין אֶצְלָהּ וַאֲפִלּוּ לַעֲבוֹד אֶת ה', שֶׁכֵּן הָיָה דֶּרֶךְ עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים … וְכֵן אֶבֶן מַשְׂכִּית הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מִשְׁתַּחֲוֶה עָלֶיהָ לַשֵּׁם לוֹקֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם לְהִשְׁתַּחֲוֹת עָלֶיהָ", לְפִיכָךְ אֵין עוֹשִׂין כֵּן לַה'. וְאֵינוֹ לוֹקֶה עַד שֶׁיִּפְשׁוֹט יָדָיו וְרַגְלָיו עַל הָאֶבֶן וְנִמְצָא כֻּלּוֹ מוּטָל עָלֶיהָ, שֶׁזּוֹ הִיא הִשְׁתַּחֲוָיָה הָאֲמוּרָה בַּתּוֹרָה.
הֲלָכָה ז': …בַּמִּקְדָּשׁ מֻתָּר לְהִשְׁתַּחֲווֹת (לה') עַל הָאֲבָנִים.
הֲלָכָה ח': אֲבָל לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, אֶחָד הִשְׁתַּחֲוָיָה בְּפִשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם אוֹ בְּלֹא פִּשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם, מִשָּׁעָה שֶׁיִּכְבּוֹשׁ פָּנָיו בַּקַּרְקַע- נִסְקָל. וְכֵן פָּסַק בְּהִלְכוֹת תְּפִלָּה (פ"ה הי"ד) עַיֵּן שָׁם.
וְיֶשְׁנָם שְׁלֹשָׁה סוּגֵי הִשְׁתַּחֲוָאָה שׁוֹנִים כַּמּוּבָא בַּגְּמָרָא (מגילה כ"ב ע"ב): תָּנוּ רַבָּנָן [בְּבָרַיְתָא]
קִדָּה – [הָאֲמוּרָה בְּכָל מָקוֹם הִיא הִשְׁתַּחֲוָאָה] עַל אַפַּיִם [עַל הַפָּנִים בִּלְבַד], שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים – א', א' ל"ד): "וַתִּקֹּד בַּת שֶׁבַע אַפַּיִם אֶרֶץ" [ציור 242 א].
כְּרִיעָה – [הִיא נְפִילָה לָאָרֶץ] עַל הַבִּרְכַּיִם [וּפָנָיו כְּבוּשִׁים בַּקַּרְקַע (כהסבר ר"י מגאש בשבועות ט"ז ע"ב)], וְכֵן הוּא אוֹמֵר (מלאכים א', ח' נ"ד): "וַיְהִי כְּכַלּוֹת שְׁלֹמֹה לְהִתְפַּלֵּל וְכוּ' קָם מִלִּפְנֵי מִזְבַּח ה' מִכְּרֹעַ עַל בִּרְכָּיו". [ציור 242 ב]
הִשְׁתַּחֲוָאָה – זוֹ פִּשּׁוּט יָדַיִם וְרַגְלַיִם [כְּלוֹמַר שֶׁמִּשְׁתַּטֵּחַ מְלֹא קוֹמָתוֹ עַל הָאָרֶץ, וּפָנָיו כְּבוּשִׁים בַּקַּרְקַע], שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ל"ז י'): "הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה". וְרַשִּׁ"י שָׁם פֵּרַשׁ: מַשְׁמַע כֻּלּוֹ שָׁטוּחַ אַרְצָה. [ציור 242 ג]
(9) קַפַּנְדְּרִיָּא
אָמַר רָבָא בִּמְגִלָּה (כ"ט ע"א) מַאי קַפַּנְדְּרִיָּא? כִּשְׁמָהּ. מַאי כִּשְׁמָהּ? כְּגוֹן דְּאָמַר אַדְּמַקִּיפְנָא, אִדָּרֵי- אֵיעוּל בְּהַאי. [רַשִׁ"י – בְּעוֹד שֶׁאַקִּיף שׁוּרוֹת שֶׁל בָּתִּים הַלָּלוּ- אֶכָּנֵס דֶּרֶךְ הַבַּיִת הַזֶּה, וַאֲקַצֵּר אֶת הַדֶּרֶךְ].
(10) שַׁעַר הַצָּפוֹן
עַל צוּרַת הַכְּנִיסָה לְהַר הַבַּיִת שָׁנִינוּ (בְּמִדּוֹת פ"ב מ"ב, הָרַמְבָּ"ם בֵּית הַבְּחִירָה פ"ג ה"ז): כָּל הַנִּכְנָסִין לְהַר הַבַּיִת, נִכְנָסִין דֶּרֶךְ יָמִין, וּמַקִּיפִין וְיוֹצְאִין דֶּרֶךְ שְׂמֹאל, חוּץ מִמִּי שֶׁקְּרָאוֹ דָּבָר [אָבֵל] וְהַמְנֻדֶּה שֶׁמַּקִּיפִין מִשְּׂמֹאל, עַד כָּאן. וּמֵהַצַּד שֶׁהַנִּכְנָסִין מִשָּׁם יוֹצְאִים בְּכָל יְמוֹת הַשָּׁנָה, כְּדֵי שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת קַפַּנְדְּרִיָּא.
וּבִשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים נִתָּן לָבוֹא מֵהַשַּׁעַר שֶׁבַּצָּפוֹן שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית וְלָצֵאת מֵהַדָּרוֹם, אוֹ לְהֵפֶךְ, בְּהֶתְאֵם לִמְקוֹם כְּנִיסָתוֹ לְהַר הַבַּיִת, דֶּרֶךְ צַד יָמִין [ציור 232].
(11) לָבוֹא מֵהַדָּרוֹם
בְּבַיִת שֵׁנִי צוּרַת הַכְּנִיסָה לָעֲזָרָה מֵהַצָּפוֹן לַדָּרוֹם אוֹ לְהֵפֶךְ, הָיְתָה מִשַּׁעַר הַקָּרְבָּנוֹת שֶׁבַּצָּפוֹן, וְהַיְּצִיאָה מִשַּׁעַר הַבְּכוֹרוֹת שֶׁבַּדָּרוֹם אוֹ לְהֵפֶךְ (עַל פִּי אֶנְצִיקְלוֹפֶּדְיָה כַּרְטָא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּירוּשָׁלַיִם עמ' 222). [ציור 236 ה]
[יד] כְּנֶגֶד הַהֵיכָל
הָעָם מִשְׁתַּחֲוֶה כְּשֶׁעוֹבֵר בֵּין הַמִּזְבֵּחַ לַהֵיכָל, נֶגֶד קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, מְקוֹם הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה . וְעַיֵּן בְּהַשְׁלָמַת שָׁרַת בְּהֶעָרָה 5 בָּעִנְיָן. [ציור 242]
[טו] אֵין כְּנֶגְדּוֹ שַׁעַר בְּמַעֲרָבָהּ
רַשִּׁ"י פֵּרַשׁ: כִּי נִכְחוֹ יֵצֵא – מִצְוָה עֲלֵיהֶם שֶׁיִּתְרָאוּ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה יָפֶה יָפֶה.
*וְאֶפְשָׁר שֶׁבְּכָתְבוֹ פַּעֲמַיִם יָפֶה יָפֶה, הִתְכַּוֵּן שֶׁכַּאֲשֶׁר נִכְנָסִים מִצַּד אֶחָד וּמִשְׁתַּחֲוִים מוּל הַהֵיכָל וְיוֹצְאִים מִצַּד שֵׁנִי, נִקְרָא שֶׁנִּתְרָאוּ יָפֶה יָפֶה בֶּחָצֵר. אֲבָל כַּאֲשֶׁר נִכְנָסִים וְיוֹצְאִים חֲזָרָה בְּאוֹתוֹ דֶּרֶךְ, אֵין זֶה נִקְרָא לְהִתְרָאוֹת יָפֶה יָפֶה.
וְכֵן פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק: כְּדֵי לָלֶכֶת בְּכָל הָעֲזָרָה.