בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

לשכנו תדרשו חלק ב'

יחזקאל מו' פסוק י'

מצוות הראיה לפני ה' ברגלים

גם לנשיא

מצוות הראיה לפני ה' ברגלים גם לנשיא

(יחזקאל מו' פסוק י')

י  וְֽהַנָּשִׂ֑יא בְּתוֹכָ֤ם בְּבוֹאָם֙ יָב֔וֹא וּבְצֵאתָ֖ם יֵצֵֽאוּ:

בֵּאוּר צַח:  וְכַנַּ"ל בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים הַנָּשִׂיא בְּיַחַד אִתָּם יָבוֹא, שֶׁכֵּן בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ [ה']  מִצַּד שַׁעַר אֶחָד שֶׁל הָעֲזָרָה יָבוֹא וְיֵצֵא אִתָּם מִשַּׁעַר הָעֲזָרָה שֶׁכְּנֶגֶד.

– תרגום –

י) וְרַבָּא בֵּינֵיהוֹן בְּמֵיעַלְהוֹן יֵיעוֹל וּבְמִפַקְהוֹן יִפְקוּן:

– רש"י

ט) והנשיא. גם הוא כשנכנס לעזרה לבא בפשפש ההיכל הדרומי להשתחוות גם הוא מצוה עליו לעשות העזרה קפנדריא ויבא דרך שער צפון ויצא דרך שער נגב עם שאר עם הארץ ונכנס ויצא נכחו דרך שער האחר וזהו בתוכם בבואם יבוא ובצאתם יצאו כולם הנשיא עם שאר העם ולא יבא דרך שער המזרחי כדרך שהוא בא ביו' החדש וביום שבת בראשית שהשער המזרחי אין נכחו שער במערב

– תרגום –

י) וְרַבָּא בֵּינֵיהוֹן בְּמֵיעַלְהוֹן יֵיעוֹל וּבְמִפַקְהוֹן יִפְקוּן:

(פסוק י') וְכֵן מִצְוַת הָרְאִיָּה לִפְנֵי ה' בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים חוֹבָה גַּם עַל הַנָּשִׂיא, עַל כֵּן יָבִיא קָרְבְּנוֹתָיו, וְיָבוֹא עִם הָעָם בְּאוֹתוֹ דֶּרֶךְ מִשַּׁעַר הַצָּפוֹן שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, שֶׁכֵּן בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ [טז] [ציור 243 א]. אֶלָּא שׁוֹנֶה הַנָּשִׂיא בְּכָךְ שֶׁהוּא יָבוֹא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי לְבַדּוֹ (12), וְיַעֲמוֹד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר מִבַּחוּץ עַד שֶׁיַּעֲשׂוּ קָרְבְּנוֹתָיו [יז], וְאַחַר כָּךְ יִשְׁתַּחֲוֶה שָׁם לְכִוּוּן [יח] הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, וְיֵצֵא אֲחוֹרַנִּית [יט] וּפָנָיו לַהֵיכָל [וְלַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי] עַד שֶׁיֵּצֵא מֵהָאוּלָם, וְיֵצֵא [כ] עִם הָעָם דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר הַדְּרוֹמִי שֶׁל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית, אוֹ שֶׁיַּעֲשֶׂה לְהֵפֶךְ, יָבוֹא מֵהַדָּרוֹם וְיֵצֵא מֵהַצָּפוֹן. [ציור 243 ב]
וְהַשַּׁעַר הַמִּזְרָחִי יִשָּׁאֵר סָגוּר וְלֹא יִפָּתֵחַ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל. [בפס' ט']

243  בִּשְׁלֹשׁ הָרְגָלִים הַנָּשִׂיא וְהָעָם יָבוֹאוּ עִם עֲגָלִים, כְּבָשִׂים וּמְנָחוֹת. יִכָּנְסוּ בַּשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי אוֹ הַדְּרוֹמִי, שׁוֹחֲטִים הַקָּרְבָּנוֹת בְּהֵיכַל הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי, מִשְׁתַּחֲוִים מוּל הַהֵיכָל וְיוֹצְאִים מֵהַשַּׁעַר הַשֵּׁנִי. הַנָּשִׂיא יַגִּיעַ עַד הַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, יַמְתִּין שֶׁיַּעֲשׂוּ קָרְבְּנוֹתָיו, יִשְׁתַּחֲוֶה וְיֵצֵא עִם הָעָם מֵהַשַּׁעַר הַדְּרוֹמִי.

[טז]  בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ

כֵּן פֵּרַשׁ הָרַדַּ"ק: וְהַנָּשִׂיא בְּתוֹכָם יָבוֹא, וּכְבוֹדוֹ וַהֲדָרוֹ הוּא לָבוֹא עִמָּהֶם וְלָצֵאת עִמָּהֶם מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר (משלי י"ד כ"ח): "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ".

*וְגַם הַנָּשִׂיא חַיָּב בִּכְבוֹד מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הקב"ה, וְלִכְבוֹד ה' יָבוֹא עִמָּהֶם, שֶׁהַדְרַת הקב"ה שֶׁיָּבוֹאוּ רַבִּים וְהַנָּשִׂיא עִמָּהֶם. [דְּהַיְנוּ שֶׁהַדְרַת מֶלֶךְ זֶה הקב"ה, שֶׁיָּבוֹאוּ עִם הַנָּשִׂיא בְּיַחַד בְּרֹב עָם, שֶׁכֵּן אֵין חוֹלְקִין כָּבוֹד לְתַלְמִיד בְּמָקוֹם שֶׁשָּׁם רַבּוֹ, וְלֹא נִתָּן לְפָרֵשׁ שֶׁכְּבוֹד הַנָּשִׂיא כָּאן הוּא בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ, אֶלָּא הַדְרַת מֶלֶךְ הוּא הקב"ה].

223 א  מַבָּט מִבַּחוּץ לְתוֹךְ אוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי.
223 ב  מַבָּט מִבִּפְנִים לְאוּלָם הַשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי כְּלַפֵּי חוּץ

[יז]  וְיִשָּׁאֵר פָּתוּחַ

כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י לְעֵיל בְּפָסוּק ב'.

[יח]  לְכִוּוּן

כַּנִּזְכָּר לְעֵיל פָּסוּק ב' הֶעָרָה ג'.

[יט]  אֲחוֹרַנִּית

כַּנִּזְכָּר לְעֵיל פָּסוּק ב' הֶעָרָה 2.

]  וְיֵצֵא

*וּמִסְתַּבֵּר שֶׁאַחַר כָּךְ יֵצֵא אָחוֹרָה, וִיצַדֵּד פָּנָיו לַהֵיכָל עַד שֶׁיַּגִּיעַ לָאוּלָם, וְיֵרֵד בַּמַּדְרֵגוֹת וַעֲדַיִן פָּנָיו לַהֵיכָל. וְכֵן אַחַר כָּךְ כְּשֶׁהוּא בֶּחָצֵר הַפְּנִימִית וְרוֹצֶה לָצֵאת בַּשַּׁעַר הַצְּפוֹנִי אוֹ הַדְּרוֹמִי, יְצַדֵּד פָּנָיו לְכִוּוּן הַהֵיכָל וְגַבּוֹ לַמַּעֲרָב וְלֹא לַהֵיכָל, עַד שֶׁיֵּצֵא מֵהַשַּׁעַר, וְלֹא יַפְנֶה אַף חֵלֶק מִגַּבּוֹ לַהֵיכָל, וְכַנַּ"ל פָּסוּק ב' הֶעָרָה 2.

(12) לְבַדּוֹ

כָּתוּב בְּפָסוּק י' עַל הַנָּשִׂיא: "בְּבוֹאָם יָבוֹא" בִּלְשׁוֹן יָחִיד, שֶׁיָּבוֹא עִם הָעָם, וְאַחַר כָּךְ כָּתוּב עַל הַנָּשִׂיא "וּבְצֵאתָם יֵצֵאוּ" בִּלְשׁוֹן רַבִּים, שֶׁיֵּצֵא עִם הָעָם. וּמַדּוּעַ כָּתַב בִּלְשׁוֹן רַבִּים וְלֹא בִּלְשׁוֹן יָחִיד עַל הַנָּשִׂיא כְּמוֹ שֶׁכָּתַב בַּהַתְחָלָה?

*וְאֶפְשָׁר שֶׁבָּא לְלַמֵּד [כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י בְּפָסוּק ב'], שֶׁהַנָּשִׂיא יָבוֹא בְּיַחַד עִם הָעָם לֶחָצֵר הַפְּנִימִי, אֲבָל אַחַר כָּךְ יָבוֹא לְבַדּוֹ לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי, לְהִשְׁתַּחֲווֹת עַד שֶׁיַּעֲשׂוּ קָרְבְּנוֹתָיו בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִים, לָכֵן כָּתוּב בִּלְשׁוֹן יָחִיד, שֶׁכֵּן הָעָם לֹא בָּא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי אֶלָּא רַק יִהְיוּ בֶּחָצֵר הַפְּנִימִי. וְאַחַר כָּךְ יֵצֵא עִם הָעָם בְּיַחַד בַּשַּׁעַר שֶׁכְּנֶגֶד, וְלָכֵן כָּתוּב לְשׁוֹן רַבִּים. וּכְמוֹ שֶׁפֵּרַשׁ רַשִּׁ"י בְּפָסוּק י' שֶׁהַנָּשִׂיא יָבוֹא לַפִּשְׁפֵּשׁ הַדְּרוֹמִי לְהִשְׁתַּחֲווֹת לַה'.

דילוג לתוכן