בית המקדש השלישי

בית המקדש השלישי

העיקר להחזיר את
הכבוד לשרשו – לקב"ה
(עפ"י ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד

לשרשו – לקב"ה (ע"פ ליקו"מ יד)

העיקר להחזיר את הכבוד לשרשו – לקב"ה (ליקו"מ יד)

~ בית המקדש השני ~

מסכת מידות

עם פירוש רבי עובדיה מברטנורה

ובאור רבי שמעיה – תלמיד רש"י

Itur-Brown

בית המקדש השני

מסכת מידות – פרק א

משנה א' – שומרי הבית

פרק ראשון

משנה א' - שומרי הבית

בִּשְׁלשָׁה מְקוֹמוֹת הַכֹּהֲנִים שׁוֹמְרִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ (א): בְּבֵית אַבְטִינָס (ב), וּבְבֵית הַנִּיצוֹץ (ג), וּבְבֵית הַמּוֹקֵד (ד) [ציור 1א]. וְהַלְוִיִּם בְּעֶשְֹרִים וְאֶחָד מָקוֹם: חֲמִשָּׁה (תוי"ט א), עַל חֲמִשָּׁה שַׁעֲרֵי הַר הַבַּיִת [ציור 1ב]. אַרְבָּעָה (תוי"ט ב), עַל אַרְבַּע פִּנּוֹתָיו מִתּוֹכוֹ [ציור 1ג]. חֲמִשָּׁה, עַל חֲמִשָּׁה שַׁעֲרֵי הָעֲזָרָה (תוי"ט ג) [ציור 1ד]. אַרְבָּעָה, עַל אַרְבַּע פִּנּוֹתֶיהָ מִבַּחוּץ (תוי"ט ד) [ציור 1ה]. וְאֶחָד בְּלִשְׁכַּת הַקָּרְבָּן [ציור 1ו'], וְאֶחָד בְּלִשְׁכַּת הַפָּרֹכֶת (1) [ציור 1ז], וְאֶחָד לַאֲחוֹרֵי בֵּית הַכַּפֹּרֶת [ציור 1ח].

ציור 1

רבי עובדיה מברטנורה

בשלושה מקומות הכהנים שומרים. לא מפני פחד לסטים וגנבים, אלא שכבוד וגדולה הוא לבית שלא יהא בלא שומרים, ושמירה זו מצותה כל הלילה. והני שלושה מקומות שהכהנים שומרים, כנגד מה שכתוב בתורה (במדבר ג') "והחונים לפני המשכן קדמה" וגו' שומרים משמרת למשמרת, רמז לשלושה משמרות בשלושה מקומות. וכשם שבמשכן היו אהרן ושני בניו שומרים בשלושה מקומות, אף בבית עולמים כן.

בית אבטינס ובית הניצוץ. שתי עליות היו בנויות בצד שערי העזרה. ובית המוקד לא היתה עליה אלא כיפה, ארקוול"ט בלע"ז, עשויה בארץ, כך מפורש בריש מסכת תמיד. 

והלוים בעשרים ואחד מקום. שבכ"ד מקומות היו צריכים לשמור המקדש. כדכתיב בדברי הימים (א כ"ו), למזרח הלוים ששה, לצפונה ליום ארבעה, לנגבה ליום ארבעה, ולאסופים שנים שנים, לפרבר למערב ארבעה למסלה, שנים לפרבר, הרי כאן כ"ד משמרות, שלושה מהן היו לכהנים כדאמרן ברישא, ועשרים ואחד ללוים. ואע"ג דקרא לא אמר אלא לוים, כהנים נמי קרויין לוים, דכתיב (יחזקאל מ"ד) "והכהנים הלוים בני צדוק".

חמשה. שומרים, על חמשה שערי הר הבית. 

וארבעה. שומרים אחרים על ארבע פנותיו. 

מתוכו. מבפנים לחומת הר הבית. 

על חמשה שערי עזרה. האי תנא סבר חמשה שערים בלבד היו לעזרה. ואפילו לדברי האומר לקמן שבעה שערים היו, מודה שלא היה משמר אלא על חמשה. 

על ארבע פנותיה מבחוץ. לפי שאין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד, ולא היה אפשר לשומר לשמור בעמידה כל הלילה, לפיכך היו השומרים בפנות העזרה וכן השומרים בשערי העזרה שומרים מבחוץ כדי שיהיו מותרין בישיבה, ואסמכוה אקרא, דכתיב "שנים לפרבר", כלפי בר, כלומר חוץ לחומת העזרה.

א) שומרים בבית המקדש.  בלילות: 

ב) בבית אבטינס.  שם מפטמין את הקטורת: 

ג) ובית הניצוץ. מפרש לקמן עלייה בנויה על גבה. שערי עזרה הכהנים שומרים מלמעלה והלוים מלמטה אותן לוים שבמשמר השומרים את העזרה והם למנין עם עשרים ואחד מקום שהלוים שומרים בשערי הבית ובשערי העזרה כמפורש:

ד) ובבית המוקד.  באותן ב' לשכות שהיו לבית המוקד הבנויות בקדש כדתנן לקמן ובשתי לשכות הבנויות לו בחיל הלוים שומרים מבחוץ:

א) חמשה. שומרים לוים על חמשה משערי הר הבית יש לו חמשה שערים המנויים לפנינו:

ב) ארבעה. שומרים על ארבע פינותיו של הבית מתוכן כלומר [אלו] ואלו מתוכן שומרי הפינות ושומרי השערים בתוך החומה היו יושבין שכן כל אדם רשאי לישב שם:

ג) חמשה. שומרים לוים על חמשה משערי העזרה שבעה שערים מונה לקמן בעזרה מפרש במסכת תמיד (דף כו.) ב' מהן היו תכופין לשאר השערים שאינן צריכין שימור אלא לה' שערים [*נ"א מרוחקים] מדובקים:

ד) ארבעה שומרים על ארבע פינותיה של עזרה מבחוץ. כלומר אלו ואלו מבחוץ היו עומדים חוץ לעזרה שהרי אין ישיבה בעזרה ולא היו יושבים מבפנים הרי שמנה עשר שומרים בין שער ופינה וג' מוסיף עוד אחד כו':

1) בלשכת הפרכת 

שם היו אורגים את הפרכת. מקום הלשכה לא פרש בש"ס. והרש"ש (מדות פרק א' מ"א) סובר שבתאים שסביב הבית ארגו את הפרוכות. והפרכת מזכרת בירושלמי שקלים (פרק ח' הלכה ב').

דילוג לתוכן