בית המקדש השני
מסכת מידות – פרק ד'
משנה ז' – פתח האולם
משנה ג' – ל"ח תאי הבית
וּשְׁלשִׁים וּשְׁמוֹנָה תָּאִים הָיוּ שָׁם [ציור 31]: חֲמִשָּׁה עָשָֹר בַּצָּפוֹן, חֲמִשָּׁה עָשָֹר בַּדָּרוֹם, וּשְׁמוֹנָה בַּמַּעֲרָב. שֶׁבַּצָּפוֹן וְשֶׁבַּדָּרוֹם: חֲמִשָּׁה עַל גַּבֵּי חֲמִשָּׁה, וַחֲמִשָּׁה עַל גַּבֵּיהֶם (א). וְשֶׁבַּמַּעֲרָב: שְׁלשָׁה עַל גַּבֵּי שְׁלשָׁה וּשְׁנַיִם עַל גַּבֵּיהֶם. וּשְׁלשָׁה פְּתָחִים הָיוּ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד: אֶחָד לַתָּא מִן הַיָּמִין, וְאֶחָד לַתָּא מִן הַשְֹּׂמֹאל, וְאֶחָד לַתָּא שֶׁעַל גַּבָּיו. וּבְקֶרֶן מִזְרָחִית צְפוֹנִית (ב) הָיוּ חֲמִשָּׁה פְּתָחִים [ציור 31א]: אֶחָד לַתָּא מִן הַיָּמִין, וְאֶחָד לַתָּא שֶׁעַל גַּבָּיו, וְאֶחָד לַמְּסִבָּה (ד), וְאֶחָד לַפִּשְׁפֵּשׁ, וְאֶחָד לַהֵיכָל (ג).
רבי עובדיה מברטנורה
תאים. לשכות.
חמשה עשר בצפון. לקמן בפרקין כי חשיב מצפון לדרום שבעים אמה, קא תני כותל המסיבה חמש, והמסיבה שלוש, כותל התא חמש, והתא שש, וכותל ההיכל שש. וכנגדן קחשיב בדרום. ולאו למימרא דעובי כותל המסיבה ועובי כותל התא ועובי כותל ההיכל שלצד צפון היה כך, אלא עובי הכותל עם החלל שבינו ובין הכותל השני הוא מונה, ובחמש של כותל המסיבה ושלוש של מסיבה וחמש של כותל התא ושש של התא ושש של כותל ההיכל, בכל אחד מאלו החמשה היתה לשכה אחת דהיינו תא, הרי חמשה תאים בצפון. וכנגדן בדרום. ועל אלו החמשה היו בנויין חמשה אחרים, ועוד חמשה על גביהן, הרי חמשה עשר תאים לצפון וחמשה עשר לדרום. וכן במערב קחשיב לקמן בפרקין כותל ההיכל שש והתא שש וכותל התא חמש, בכל אחד מהם היה לשכה, שלא היה הכותל עב שש אלא הכותל עם התא שבו היה שש, והתא האחד שחוצה לו היה שש, וכותל התא האחר שחוץ להם עם התא שבו היה חמש, הרי שלוש לשכות. ושלוש לשכות אחרות בנויות על גבי אלו השלוש, ושתים על גביהן, הרי שמונה תאים למערב.
ואחד לפשפש. לתא שיש בו הפשפש הצפוני שבאותו תא נכנסים להיכל. וסתם מתניתין כרבנן דאמרי לעיל נכנס לתא ומן התא להיכל. דלא כרבי יהודה דאמר בתוך עביו של כותל היה מהלך.
א) חמשה ע"ג חמשה וחמשה על גביהם. רוחב התא מפורש לפנינו התא שש וכותל התא חמש בין תאי המערב בין תאי הצפון אבל לאורכו לא ניתן בו שיעור לא במשנה ולא במקרא [נ"א ולפי החשבון של רבינו מנחם צריך ג"כ] ולפי חשבון הנביא צריך רבינו מנחם ג"כ ליתן ט"ז אמה בין אורך התא וכותל ואין במקרא אלא שלשה ושלשים תאים א' תן למערב על פני כל הבית וחמשה לדרום וחמשה לצפון ויונתן כך תירגם חד עסרי דסידרא וי"א וי"א חלל בזה על גב זה כן הגיה רבי:
ב) ובקרן מזרחית צפונית. כלומר בתא שבקרן מזרחית צפונית של היכל היו חמשה פתחים אתאן לרבנן:
ג) אחד לפשפש ואחד להיכל. כבר פירשנו לדבריהם:
ד) ואחד למסיבה. תנא לקמן מסיבה היתה עולה מקרן מזרחית צפונית לקרן צפונית מערבית שבה היו עולין לגגות התאים ובמקרא כתב ופתח הצלע למונח פתח אחד דרך הצפון ופתח אחד לדרום ואומר אני בקרן זוית של צלע זה האחרון בלשונית מזרחית שלו עשו לו פתח במורשא דקרנתא הרי התא הוא פתוח למונח שלפניו במזרח פונה דרך הצפון שהקרן זוית משמש שני צדדין ורגל המסיבה שם הוא בקרן הצפון שמהלכת בצידי התאים כולם ורגליה כלין בקרן התא הזה נמצא פתח הקרן ממנו עולין למסיבה הרי המשנה והמקרא מכוונים ואם לא היה מונח בבית שניתן הפתח כולו לצפון התא והיינו אחד למסיבה דמתני':